Motor og kjøreegenskaper

Fireblade-motoren starter lett og uanstrengt, og går i likhet med de fleste japanske rekkefirere nærmest lydløst på tomgang. Den myke og vibrasjonsfrie gangen kamuflerer effektivt det faktum at et monster skjuler seg bak kåpen.

Motor og kjøreegenskaper

Monsteret har et slagvolum på 929 ccm og mates ved hjelp av elektronisk innsprøytning. Toppen inneholder 16 ventiler og to overliggende kamaksler. Resultatet er 152 hestekrefter ved 11.000 o/min, to flere enn Yamaha R1-motoren, som faktisk har et større slagvolum; 998 ccm. Det maksimale dreiemomentet, 103 Nm, oppstår ved 9.000 o/min.

Verdensrekord

Tallene er imponerende, og på papiret har Fireblade det høyeste effekt/vekt-forholdet for serieproduserte gatesykler. Men det er ett lite hår i suppen. For Fireblade har ikke trykksatt luftfilterboks, i motsetning til de fleste andre R-sykler. Ideen bak trykksatte luftfilterbokser er at motorenes effekt skal øke ved høye hastigheter.

Tornado

Vi klarte oss imidlertid meget godt uten trykksatt luftfilterboks. For Fireblade minner sterkt om en tornado. Effekten er på plass allerede ved 3.000 o/min, og motoren har et overraskende sterkt mellomregister.

Effektkicket kommer ved 6.500 o/min, og fra da av gjør man lurt i å stramme grepet om holkene og å lene seg fremover. For akselerasjonen er hemningsløs. Og draget blir bare mer og mer heftig jo mer du nærmer deg rødmerkingen ved 11.500 o/min. Mellom 9.000 o/min og 11.500 o/min får du følelsen av at den lette sykkelen er i ferd med å ta av. Motoren som var så snill og stillegående på lavt turtall, har blitt et brølende og skrikende beist. Forhjulet tigger og ber om tillatelse til å forlate asfalten og motoren har ingen ting i mot at du drar den til nærmere 12.500 o/min.

135 på første

Våre målinger på lukket testområde avslørte at Fireblade gjør 135 km/t på speedometeret før du trenger å legge inn andregir. Andregiret rekker helt til 185 km/t og tredjegiret tar ikke slutt før du er oppe i 225 kilometer i timen.

Sykkelen er god for rundt 280 km/t, og vi er ikke i tvil om at sykkelen er konstruert for å takle slike hastigheter. Vi klarte oss imidlertid godt med snaue 250 km/t. For med sine 170 kilo tørrvekt er sykkelen rett og slett så lett at den etter vår smak blir for ustabil i så høyt tempo.

Imponerende gassrespons

Over 6.500 er gassresponsen imponerende kvikk, og den stramme drivlinjen takler kjempekreftene uten merkbare problemer. Vi var også svært godt fornøyd med vandringen på gassholken. Vandringen er nemlig så kort at du slipper å skifte grep eller vri håndleddet ut av ledd.

Stiv og stutt

Navnet CBR 900 RR inneholder ikke mindre enn tre R'er, noe som signaliserer at Fireblade er en kompromissløs sportssykkel. Og det er den. Blant annet er demperne svært stive, noe som i utgangspunktet er ønskelig ved sportslig kjøring. Vi synes imidlertid at sykkelen ble vel spretten, og ved kjøring på dårlig asfalt hendte det gjentatte ganger at stumpen lettet fra salen. Også ved bykjøring og ved passering av fartsdumper føles Fireblade litt for stiv og stutt. Både forgaffel og bakdemper er imidlertid fullt justerbare, og kan dermed tilpasses dine egne behov.

Lettkjørt

Motor og kjøreegenskaper

Til tross for at Fireblade er en ren sportssykkel, er den svært lettkjørt. Sykkelen krever relativt lite tilvenning, hvis man ser bort fra temmingen av de enorme kreftene. Styringen er direkte og presis, og sykkelen trives, selvsagt, på svingete veier. Til tross for den korte akselavstanden, den bratte gaffelvinkelen og den lave vekten, er sykkelen overraskende retningsstabil. Samtidig er den lett å brekke ned i svingene, selv om vi har kjørt sykler som er enda mer villige til å bli med ned.

Antydning til vrikk

Fireblade takler offensive nedgiringer på en forbilledlig måte, selv om du skal selvsagt skal være litt forsiktig på våt asfalt. Bremsing i sving føles udramatisk; Fireblade reiser seg forutsigbart og udramatisk.

En av de få tingene vi reagerte negativt på, er en bitte liten antydning til nervøsitet når du går av gassen i sving. Fireblade reagerer nemlig med en liten vrikk på hekken. Vrikken er ikke dramatisk, men skiller Fireblade fra mange andre R-sykler, for eksempel lillebror CBR 600 F. Sistnevnte beveger seg knapt sideveis når du går av gass i sving. Til Fireblade sitt forsvar skal det imidlertid nevnes at sykkelen er like lett som lillebror, men har 42 hestekrefter mer under tanken.

Lettgiret

MC-girkasser har etter hvert blitt så gode, at man rett og slett forventer at en ny japansk girkasse skal være perfekt. Girkassen i Fireblade er lettgiret og det er svært enkelt å finne frigiret, både fra første- og andregir. Men antydning til ulyder mellom første- og andregir hindrer girkassen i å oppnå toppkarakter.

For å spare vekt har Honda utrustet Fireblade med en ikke-justerbar clutch av vaier-typen. Clutchen er imidlertid overraskende lett og vi opplevde aldri å slite ut venstrehånden.

Enorme bremseskiver

I motsetning til clutchen er forbrems-hendelen justérbar. Når du klemmer inn hendelen presses åtte stempler mot to enorme bremseskiver. Skivene er hele 330 millimeter i diameter, og fyller nesten hele den 17 tommer store felgen. Og selv om Honda ikke har tatt seg råd til stålomspunnede bremseslanger, gir forbremsene et bitt som står i forhold til størrelsen på skivene. I tillegg er det lett å dosere bremsekraften.

Lett tilgjengelig pedal

Også bakbremsen fortjener skryt. Skiven på 220 millimeter og den enstemplede kaliperen gjør jobben, og får greit stopp på det fete 190-bakdekket. Men det kanskje aller mest positive er at bakbremspedalen er svært lett tilgjengelig, i det den er plassert lavere enn det som er vanlig på R-sykler.

Honda CBR 900 RR Fireblade har altså en rå motor, stive dempere og flotte bremser. Men hvordan er sittestilling, instrumentering og speil? Les mer i Førermiljø og komfort.