Motor og kjøreegenskaper

Verken motor eller kjøreegenskaper likner på japanske sportssykler, men opplevelsen blir ikke mindre av den grunn.


Ducati 900 SS er utstyrt med L-twin som det heter Ducati-språket. Det er på grunn av at en sylinder peker nesten rett fremover og den andre peker oppover. Motoren har to ventiler per sylinder og kjølingen skjer ved hjelp av luft og olje. Motoren har et totalt sylindervolum på 904 kubikkcentimeter og den yter 80 hester ved 7.500 omdreininger per minutt. Dreiemomentet er 80 Nm ved 6.500 omdreininger. Drivstofftilførsel skjer via elektronisk innsprøytning.

Bunndrag

Dette er med andre ord en sykkel som trives på lave turtall. Maksimalt turtall skal ligge på 9.000 omdreininger, men turtallssperra slår til før det, og det er strengt tatt ikke nødvendig og presse nåla så langt. Det er bedre og morsommere og ligge rundt 6- 7.000 omdreininger. Da lokkes det ut deilige hester og det trekker skikkelig. Som bonus får du durabelig med dunking og risting.

Effekten avtar på topp og dette er en sykkel som passer godt til norske forhold. Finn deg en svingete bygdevei og la det stå til. Ducati 900 SS svikter ikke. Dette er en opplevelse mange effektfrikere går glipp av. Motoren jobber energisk i området rundt dreiemomentstoppen og det sykkelen bidrar med masse underholdning i lovlig hastigheter. Hvis det holder for deg kan i tillegg nevnes at det ikke er noe problem å få 900 SS til å lete på forhjulet. Det krydrer tilværelsen i salen på den lille italieneren.

Full gass

På vår faste lukkede bane får alle testsykler vise hva de duger til. Her kommer effektknappheten virkelig til syne. Første giret ender på 90 kilometer, andre giret øker på med tretti til 120 og tredje strekker seg til 160. Når vi begynner på fjerde begynner det å gå tregt. Vi klarer akkurat 195 som er enden på fjerde. Enda er det to gir til og de tekniske dataene hevder at den topper på 225 kilometer.

Litt tung

Det er på svingete vei at 900 SS er mest morsom, men noen egenskaper er allikevel litt trege. Kløtsjen er hard å presse inn, girkassen er litt trå og forbremsen krever flere fingre for at den skal bite skikkelig. Til tross for at sykkelen har kompakte chassismål er den ikke den letteste og brekke fra side til side, men styregenskapene er raske nok og passer for så vidt godt til ytelsene.

Bremser og dempere

Bremsene er av merket Brembo og har et godt bitt hvis du greier å ta i litt med høyrehanda. Skivene er på solide 320 millimeter og blir skrubbet med firestemplede kalipere. Gaffelen er av merket Showa og er fullt justerbar (kompresjon, returdemping og forspenning). Vår sykkel var ikke optimalt justert for vår testtur, men ga allikevel et positiv inntrykk.