Motor og kjøreegenskaper

Motoren og hjuloppheng er et kapittel for seg. Det river godt i hjulene og festet mot underlaget er veldig ofte ikke bra nok. Det spinner og spinner og hjulene ber tynt om at du i tide og utide skal slippe pedalen litt opp.


Volvo S40 T4 har en fandenivoldsk motor og det krever en varsom høyrefot for ikke å skremme vettet av fotgjengere og andre trafikanter. Et sylindervolum på 1.948 kubikkcentimeter, som blir tvangsforet med luft fra en høytrykksturbo, gjør at du har du hele 200 hester og 300 newtonmeter å boltre deg med.

Hvor er grepet?

Med så kraftig motor er det en kjempeutfordring å omvandle hester til fart. Med antispinnfunksjonen koblet ut kjemper forhjulene en tafatt kamp mot overmakten. I første gir spinner det mye og likeledes i andre gir. Du må virkelig ta deg sammen for å spare litt på dekkene. Det er først i tredje gir det begynner å roe seg litt, og du kan nyte skyvet fra den sprelske motoren.

Helt bekymringsløst er det allikevel ikke, nå befinner du deg antagelig på grensen av hva Vegtrafikkloven tillater. På våt asfalt er T4en nesten helt uregjerlig. Du må helt til fjerde gir for at ikke motoren skal lage furore under forskjermene.

Sterk som en bjørn

Den lille motoren med to liters slagvolum har et skikkelig dreiemoment som få kan stille opp mot. Svært få mellomklassebiler kan tilby en så kraftig motor. Du kan akselerere greit fra 60 kilometer i timen og oppover femte gir. Det er ingen tegn til verken vibrasjon eller tungpustet oppførsel og forbikjøringer er spesialiteten til T4. Det går greit i hvilket gir som helst, det hele avhenger av hvor preker situasjonen er. For eksempel målte vi akselerasjonen til 4,6 sekunder fra 60-100 kilometer i tredje gir. Det er fort!

Kjempegøy

T4 er en morsom bil. Hver meter er en fornøyelse takket være turbomotoren. Det røsker og river og til tider, og T4 kan være litt av en håndfull. Når forholdene ikke er optimale kan T4 by på svært krevende oppførsel. Hjulspinn og understyring i skjønn forening kan sette selv den mest rutinerte fører på store prøver. Antispinn-funksjonen kan med fordel benyttes, men da blir det egentlig veldig kjedelig.

På tørt føre viser T 4 seg fra en mer sikker side. Den er forholdsvis nøytral gjennom svingene og slipper marginalt foran før også baken følger etter. Det finnes med andre ord masse underholdning i denne bilen.

Ikke noen sportsbil

Til tross for vill oppførsel under panseret og senket sportsunderstell er ikke T4 noen sportsbil. Girkassa er for eksempel ingen fornøyelese. Den er upresis og litt treg når du skal skifte gir. I tillegg er det lang vandring på spaken, noe som gjør at du sitter igjen med litt lastebilfølelse når du har skiftet gir.

Setene er heller ikke egnet for hektisk svingkjøring. De er svært komfortable og du sitter godt, men til en bil med såpass mektig motor trengs det mer sidestøtte. Den ser heller ikke ut som sportsbil. Sammenlignet med en Subaru Impreza Turbo med gullfelger og nummerlapper på siden er S40 T4 mer anonym enn en normal familiebil. Det er ingenting, bortsett fra et knøttlite emblem bak, som forteller hva dette er og mange vet antagelig ikke hva T4 betyr.

Les videre under Utstyr og ytelser.