Motor og kjøreegenskaper

Begge har turbomotorer med 200 hestekrefter og fartsressurser i fleng. Men blir det for mye av det gode?

Motor og kjøreegenskaper

Oppskriften er den samme på begge bilene, og det er turboladeren du kan takke for at du har ytelser i fleng.

Men selv om de sier like ut på papiret er det store forskjeller på de to, og hemmeligheten ligger i dreiemomentet. For med 200 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Nm blir det Volvo S40 T4 som drar det lengste strået av de to. Saab 9-3 Aero greier ikke å henge med trass i 205 hester og 280 Nm dreiemoment.

Volvo raskest

Og på vår lukkede testbane kommer det klart til uttrykk. Akselerasjon fra 60 til 100 kilometer i timen i tredjegir går unna på 4,6 sekunder i Volvo S40 T4. Saab 9-3 Aero bruker fem sekunder på samme øvelsen - eller 0,4 sekunder mer enn T4. Også i akselerasjon fra 80 til 120 kilometer i timen i femtegir vinner Volvo -10,2 sekunder mot 11,6 er rene utklassingen.

Derfor er det ikke tvil om at den beste motoren nok sitter under panseret på Volvo S40 T4.

Kreftene influerer på styringen

Men hva med kjøreegenskapene? Blir 200 hester for vilt for disse bilene? Svaret er vel egentlig gitt, for det er rått - kanskje for rått. Og spesielt ille er Saab 9-3 Aero - for når ladetrykket når det maksimale, merker man det i rattet. Og er det glatt er det nærmest håpløst å omgjøre kreftene til fremdrift uten at drivhjulene mister grepet på underlaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke for det, Volvo S40 T4 er slett ikke noe bedre på vått føre, men du slipper at det influerer på styringen. På tørt føre har imidlertid begge bilene godt grep, og forutsigbare kjøreegenskaper.

Mye svinger - for mye av det gode

For presser du bilene understyrer de begge, men de er lette å kontrollere - og Saab har et lite overtak på Volvo hva gjelder styrefølelse. På våt vei krever begge bilene en kyndig hånd, og beviser klart at dette slett ikke er biler som trives når svingene kommer tett. Trivselsfaktoren kommer først når man skal ut på langtur, og når man kan bruke kraftoverskuddet til å kvitte deg med trailere som går i sneglefart.

Testvinnere Motor og kjøreegenskaper

  • Testvinner motor: Volvo S40 T4

  • Testvinner kjøreegenskaper: Volvo S40 T4
  • Les avslutningen i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.