Motor og kjøreegenskaper

Man skulle ikke tro at 16 hestekrefter skulle gjøre noen stor forskjell. Det gjør de i og for seg heller ikke, men 188 Nm mot 221 Nm gjør mye. Overlegent mye...

Renault Grand Espace er størst, tyngst og har den minste motoren. For fra et slagvolum på to liter henter Renault ut 140 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 188 Nm ved 3.750 omdreininger i minuttet. Derfor blir den sjanseløs mot overmakten.

For en to-liter har lite å stille opp med mot de seneste tekniske krumspring fra Japan, og spesielt når de har 2,2 liter å boltre seg på.

Mest suppe til Previa

For under panseret på Previa finner man høyteknologi, og best kommer det til uttrykk gjennom VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent). Og på veien kommer det til uttrykk gjennom fleksibilitet, ytelse og - skulle man tro - gjennom forbruk. Nå er ikke et gjennomsnittsforbruk på 1,11 liter per mil avskrekkende mye for en bil som veier 1.629 kilo, spesielt ikke siden turen gikk på veier av vekslende kvalitet og med tanke på at vi i prosessen også besteg et fjell. Men sammenlikner man med Grand Espace blir forbruket på Previa underlig. For vel har Grand Espace noe mindre slagvolum enn Previa, men det betyr også at vi måtte piske den hardere for å holde følge. Over fjellet fra Rjukan var det vel knapt luft under gasspedalen - og likevel er forbruket på behagelige 0,99 liter per mil...

Uansett er det Previa som vinner motorduellen. Motoren er rett og slett bedre, og har større kraftreserver enn hva man finner under panseret på Grand Espace. Et utvilsomt faktum er det nemlig at franskmannens 140 hestekrefter kommer brutalt til kort dersom man virkelig beslutter seg for å utnytte bilens totalvekt, som er på hele 3.400 kilo.

Ikke akkurat sportsbiler, men...

Ute på veien er det lett å trives, for komforten er god i begge bilene - og, overraskende nok, kan det samme sies om kjøreegenskapene. Ingen av bilene hadde nevneverdige nykker, heller ikke ved hurtig kurvekjøring. Riktignok trivdes ingen av bilene når svingene kom tett, men de forble nøytrale og lette å kontrollere.

Like til tross, en vinner var ikke vanskelig å kåre. For igjen er japaneren overlegen franskmannen, trass i at marginene som trekker i Previa sin favør er marginale. Bilen vinner på styrefølelse, og større villighet til å endre kurs enn hva som er tilfellet for Grand Espace.

Testvinner motor og kjøreegenskaper

  • Testvinner motor: Toyota Previa

  • Testvinner kjøreegenskaper: Toyota Previa

    Hvem vinner? Du finner det her.