Motor og kjøreegenskaper:

I Prius får du ikke bare én, men to motorer. Blir det da dobbelt så moro?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

THS – eller Toyota Hybrid System – består av to motorer: En bensinmotor og en elektromotor. Til sammen kan disse tilby 117 hestekrefter og hele 565 Newtonmeter. Høres ikke dette ganske fantastisk ut?

El- og forbrenningsmotor

Bensinmotoren har et slagvolum på 1.497 kubikkcentimeter, og den har 72 hestekrefter som kommer i full styrke ved 4.500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment på bensinmotoren er 115 Newtonmeter ved 4.200 omdreininger i minuttet. Elektromotoren har 45 hestekrefter og imponerende 450 Newtonmeter.

Hver for seg eller begge sammen

Begge motorene er koblet til en kraftfordeler som overfører kraften til girkassen (CVT, eller trinnløs girkasse), som igjen overfører drivkraften til fremhjulene. Bilen kan gå på bensin og elektromotor, kun den ene av delene, eller den kan kun lade batteriene. Batteriene lades når bilen ruller uten gasspådrag, eller når du bremser. Dette kan du overvåke fortløpende på monitoren i midtkonsollen – som du kan se et detaljert bilde av her. Mer utførlig om hvordan drivkreftene i Prius fungerer, kan du finne i artikkelen ”Slik virker Toyota Prius”.

Støyer under akselerasjon

Hvordan fungerer så dette i praksis? Når du ligger i jevn hastighet, merker du nok ikke den helt store forskjellen hva gjelder motoren, mellom Prius og en konvensjonell personbil. Forskjellene kommer bedre fram under hastig akselerasjon: Det støyer uforholdsmessig mye fra under panseret når du tramper gassen i bunn. Men det er mest klaging og lite fart: På vår lukkede testbane målte vi akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen til 15,8 sekunder.

0,59 liter per mil – hvor bra er det?

Det skal være mulig å kjøre Prius kun på elektromotor. Den kobler også ut bensinmotoren dersom du står stille i kø eller ved trafikklys, eller dersom du kjører i svært saktegående kø. Fra produsenten er det oppgitt et forbruk på 0,46 liter per mil i byen, 0,59 liter per mil på landeveien – og et blandet forbruk på 0,51 liter per mil. Vi hadde et forbruk på 0,59 liter per mil med blandet kjøring – selv om kjørecomputeren viste et forbruk på 0,58 liter per mil. Dette er på ingen måter revolusjonerende lavt – du får konvensjonelle bensindrevne biler i denne størrelsen som kjører på 0,64-0,65 liter bensin per mil. Dersom du ønsker en bil som bruker lite drivstoff, er dieselbilene langt mer vennlige – der kan du få biler som bruker 0,5 liter per mil. Men selvsagt: Disse kobler ikke ut forurensningskildene og letter miljøet under saktegående kø.

Slette kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene på Prius er en skuffelse. Styringen er svært ullen og deigete: Den kunne med fordel vært mer direkte. Det er også svært dårlig med tilbakemeldinger både fra styring og understell, slik at du har svært dårlig følelse med hva bilen foretar seg. Noe av dette kan riktignok skyldes at vår testbil var utstyrt med vinterdekk.

Skrenser og vifter med hekken

Videre er Prius svært lite retningsstabil, og du må sitte og justere og gjete den hele veien, selv på lange rette strekninger. Svinger og Prius er heller ingen lykkelig kombinasjon: den skrenser for et godt ord, og er stadig ute og vifter med hekken.