Motor og kjøreegenskaper

Opel Corsa er ny, det er ikke motoren med sine 1,2 liter slagvolum. Den er oppgradert - hvilket bare beviser at evolusjon kan være vel så bra som en revolusjon.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

1,2 liter slagvolum til disposisjon, 75 hester og 110 Nm ved 4.000 omdreininger. Neida, tallene får ikke nakkehårene til å reise seg, heller ikke adrenalinnivået til å øke og slett ikke ønsket om svingete veier til å reise seg.

Vi skal ikke holde noen for narr, for med et forbruk på 13 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen slipper du å stramme nakkemusklene når du lar gasspedalen synke ned i gulvteppet.

Dreiemomentsterk motor

Men om ikke akselerasjonen akkurat truer med å føye øyeepler og hjerne sammen, trives vi med motoren i Corsa. For dens 110 Nm ved 4.000 omdreininger gjør underverker. Motoren trekker muntert fra 1.000 omdreininger i femte gir, og fleksibiliteten ved landeveisskjøring er særdeles bra med tanke på slagvolumet. For når Corsa først har kommet opp i fart, forblir den der uansett om det er motbakker eller ikke. De eneste gangene du må belage deg på å slippe rattet og rekke etter girspaken, er når bakkene blir lange, bratte og når bilen er fylt til randen av både mennesker og bagasje.

Heller ikke forbruket er galt. Over en strekning på 511,8 kilometer som gikk på motorvei, over fjell, på svingete landevei og ikke minst i byen gikk det 35,42 liter 95 blyfri gjennom innsprøytningsdysene til Corsa. Omregnet i liter per mil blir det respektable 0,69 liter - lavt med tanke på at kjørestilen var langt fra økonomisk anrettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode kjøreegenskaper

Svingene kommer tett på gamleveien rundt Tinnsjøen i Telemark, men vi koser oss. For Corsa trenger ikke å tilbringe tid i skammekroken for sine kjøreegenskapene, tvert i mot. Den kan lett være læremesteren. For ikke bare er bilen lett å kontrollere i kritiske situasjoner, den sier også fra lang tid før du greier å sette deg selv i en slik situasjon. Styrefølelsen er nemlig god i Corsa, og mer forutsigbare kjøreegenskaper skal du lete lenge etter. Vi kjørte bilen både på tørr asfalt, så vel som på snø og isdekke og oppførselen var den samme, godlynt enten friksjonen under dekkene var bra eller dårlig.

Aldri finner den på noe tull. Det mest dramatiske som skjer er at bilen begynner å understyre. Selv ikke ved panikkbrems i krappe svinger blir det dramatisk å holde i Opel-rattet. Til småbil å være er nemlig kjøreegenskapene særdeles bra, ja, faktisk et eksempel til etterfølgelse.