Motor og kjøreegenskaper

Endelig ble Avensis befridd fra ”lean-burn-motoren”, noe som ingen burde være spesielt lei seg for. Nå er det nye gromsaker som har funnet veien til motorrommet og det hjalp betraktelig.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Nå har Avensis 1.8 nemlig fått samme motor som MR2 og Celica. Riktignok har det forsvunnet 11 hester på veien inn i Avensis, men det gjør ingenting. Motoren yter 129 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 170 Newtonmeter. Toppfarten skal ligge på rundt 200 kilometer i timen.

Rask

Avensis har blitt rask, og for mange ville det til og med lønne seg å spare 40.000 kroner og heller satse på en 1,6-liter med 110 hestekrefter. Men vi hadde 129 hester og var svært glad for det. Akselerasjonen er kvikk og du jager lett gjennom girene. Girkassa er presis og det er lett å kjøre aktivt og dynamisk. En godmodig murring fra motoren sladrer om at den liker å bli plaget, og responsen lar ikke vente på seg.

På landeveien

Ute på landeveien kan vi nyte både godt bunndrag og god effekt på høyt turtall. VVT-i teknologien kommer virkelig til sin rett, og du merker tydelig at dette er en motor du kommer til å trives med. Det hører med til unntakene at du trenger å gire ned for å holde tempoet oppe, og det er først når du skal trå til skikkelig at du må bruke girkassa. Motoren har nok kraft til å foreta forbikjøringer, og det er fullt mulig beholde pulsen på et lavt nivå selv om det plutselig skulle bli litt trangt.

Nøytral

Toyota har klart å rette opp mange plagsomme elementer. For eksempel er krengingen sterkt redusert. Når du går hardt gjennom svingene er det lite tegn til ”slagside” og dette gjør Avensis til en mye sikrere bil. Når du først er i svingene merker du også at plagsom understyring i hovedsak er fjernet. Skulle du være så heldig/uheldig å komme for fort inn i svingen hjelper baken gjerne til med å få bilen på rett kurs.

Lettkjørt

Avensis er høyeste grad lettkjørt, og det byr ikke på problemer å snike seg rundt i byen heller. Forover er det oversiktlig, men lukeparkering krever en smule trening. Det er litt vanskelig å lære seg hvor bilen slutter.

Overbevisende

Kjøreegenskapene til Avensis har i høyeste grad blitt bedre. Med den gamle modellen friskt i minne, hadde vi ikke så store forventninger. Men der ble vi veldig positivt overrasket. Nå har Avensis fått på plass 15-tommers hjul, kraftigere stabilisatorstag og nye fjærer og støtdempere. Dette har strammet opp Avensis betraktelig og fremstår nå som mer sportslig, stabil og trygg på veien.