Motor og kjøreegenskaper

Nye Elantra har fått skarpere skyts under panseret, og vår testbil var utstyrt med det kraftigste.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den gamle modellen tilbød en 1,5-liter og en 1,6-liter. Nå kan du velge mellom en 1,6-liter med 90 hestekrefter, eller en 2,0-liter med 141 hestekrefter.

Godt med krefter

Vår testbil var utstyrt med den største motoren, som altså har et slagvolum på 1.975 kubikkcentimeter, og som har 141 hestekrefter til disposisjon ved 6.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 183 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet. Motorkreftene er absolutt tilstrekkelige, og akselerasjoner ved for eksempel forbikjøringer er ikke noe problem, men da må du regne med å legge inn lave gir og jobbe med turtallet. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 9,1 sekunder.

Girutveksling

Standar girutveksling på Elantra er en 5-trinns manuell girkasse – og det var også vår testbil utstyrt med. Vi bemerket at girkassen i den forrige modellen av Elantra virket litt trang og upresis. Dette er i alle fall ikke noe problem i den nye utgaven av Elantra, for der er den manuelle girkassen svært lettsjaltet og presis. Automatgir kan også installeres i Elantra dersom du har sedanutgaven med 2,0-literen – da koster det deg 11.000 kroner i tillegg.

Gode kjøreegenskaper

Elantra har god retningsstabilitet, og kjøreegenskapene er også trygge. Du får brukbart med tilbakemeldinger, og styrefølelsen er også fin – selv om den er litt ullen rundt senter. Bilen sitter veldig godt på veien, og den oppfører seg svært snilt – selv når vi forsøkte å provosere den, var den særdeles behersket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjæringskomforten er behagelig, både på lange og korte ujevnheter.