Motor og kjøreegenskaper

Legenden Subaru Impreza GT Turbo hadde 218 hester, firehjulsdrift og en to-liters boksermotor under panseret. Det har også Subaru WRX – likevel er den snillere.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi klagde over støy, og over fjæringskomforten forrige gang vi satt bak rattet i Subaru Impreza GT Turbo – men vi skamroste motoren og ikke minst kjøreegenskapene.

Dessverre viser Subaru med Impreza WRX at all fremgang slett ikke er fremgang.

Fortsatt turbo og 218 hester

For trass i at boksermotorens herlige mekaniske sang øker til et fullendt crescendo før det igjen er tid for å flytte på girkassens tannhjul, oppleves ikke akselerasjonen i WRX like brutal som den var i GT Turbo. Ikke for det, 218 hester som er fordelt på 1.350 kilo sørger fortsatt for fartsøkninger som er langt over hva gjennomsnittet av den norske bilparken kan drømme om – og med en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder bør du stramme nakkemusklene før du slipper ut kløtsjen.

Flatere dreiemomentskurve

Trass i at WRX altså er 0,4 sekunder raskere på sprinten til 100, virker den tregere enn sin forgjenger. Og grunnen er kraftutfoldelsen. For fortsatt er toppmodellen i Subaru sin Impreza serie utstyrt med en to-liters turbomotor med ladeluftkjøler, fire ventiler per sylinder, 218 hestekrefter og et dreiemoment på 290 Newtonmeter.

Men dreiemomentet kommer ved 3.600 omdreininger, i stedet for ved 4.000 – samtidig som kurven har blitt flatere. Dermed forsvinner den berømte ”ketsjup-effekten” som vi var blitt vant til fra Imprza GT Turbo. Nå er draget mer jevnt – og dermed ikke så forførende som det var tidligere. Fordelen er naturligvis at Impreza WRX er mer lettkjørt enn hva Impreza GT Turbo var, selv om nok ikke det er avgjørende dersom du ser på en bil som dette.

Nydelig balanse

Men om motorer ikke lenger er et festfyrverkeri, er understellet fortsatt noe for seg selv. Selv om man også her merker at Subaru har forsøkt å få Impreza WRX til å fremstå som noe mer glattbarbert enn hva GT Turbo var. Likevel, sportslig er det fortsatt, og om svingene kommer tett følger bilen lydig dine kommandoer. Og skulle du ha for stor hastighet inn i svinger understyrer Impreza WRX lydig.

På glatt føre er også bilen en nytelse. Kreftene fra den firesylindrede boksermotoren hjelper deg gjerne gjennom svingen – og balansen, samt tilbakemeldingene, gjør bilen lett å kontrollere. Nærmest uansett hva som skjer har du full kontroll – selv på blåholke.