Motor og kjøreegenskaper

Subaru Outback H6-3.0 har en motor som vi kunne ha beskrevet med ett ord: Glimrende!

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De av oss som fortsatt husker naboens Boble, eller rettere sagt lyden når naboen satte seg inn bak rattet og vekket spetakkelet til liv, vil nok alltid være merket. Enten så du sjarmen, eller så gjorde du det ikke.

Hva naboens Boble har med Subaru Outback H6-3.0 å gjøre? Selvfølgelig at Outback H6-3.0 i likhet med Bobla også har boksermotor.

Verden går fremover

Heldigvis går verden fremover, og vi som våknet til den karakteristiske lyden av en hostende og harkende luftkjølt bokser vil knapt tro våre egne ører når nøkkelen i Outback H6-3.0 vries om. Etter lyden fra startmotoren har forsvunnet inn i evigheten er det nemlig stille, det eneste som minner deg om at du nå sitter inne i en bil hvis motor forbrenner fossile brennstoffer er turtelleren som hviler rett under 1.000 omdreininger i minuttet.

Her finnes ikke vibrasjoner, bare følelsen av luksus og forundringen over at 209 hester kan gjøre så lite av seg.

Som dyttet av en kjempehånd

Men forundringen gir seg fort, ved 4.000 omdreininger åpnes nemlig et spjeld i innsuget til motoren, og effekten er nesten som når en turbo begynner å lade. Akselerasjonen er enorm, det er akkurat som om en kjempehånd dytter bilen foran seg – og slik fortsetter det i gir etter gir etter gir…

Jo da, motoren i Subaru Outback H6-3.0 er i særklasse. Den er herlig komfortabel og avslappet, men samtidig også temperamentsfull og kraftig dersom du skulle kreve det lille ekstra. Nøysom er den også, vi målte et forbruk på 1.08 liter på milen over en distanse på 802,8 kilometer. Ikke galt med tanke på at bilen både har automatgir og firehjulsdrift.

Treg automat

Derfor er det synd at automatkassen i Outback H6-3.0 ikke holder samme standard som motoren – og resten av bilen for den saks skyld. Ved vanlig kjøring merker man riktignok ikke så mye til girkassens svakheter, men de blir tydelige når bilen presses. Ved kick-down er forvirring et mildt begrep, istedenfor å gå rett i riktig gir går girkassen innom et gir på vei ned – samtidig som responsen fra kassen er treg. Uheldig er også girkassens tilbøyelighet til å gire ned bare det er en liten motbakke som skal forseres. I mange tilfeller er nedgiring helt unødvendig – spesielt med tanke på at motoren har 230 Nm dreiemoment tilgjengelig fra 2.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 282 Nm ved 4.400 omdreininger.

VDC – Unødvendig stabilitet

Det skal mye til for å bringe Outback H6-3.0 ut av balanse. Hurtig kurvekjøring, er ikke noe problem, trass i at bilen krenger – og tilbakemeldingene fra understell så vel som fra styringen gir deg tydelige signaler om hva hjulene holder på med. Presser du bilen hardt begynner den å understyre, og den gjør det konsekvent.

Er du direkte uvøren tar bilen selv kontrollen, gjennom VDC (Vehicle Dynamics Control) – som er Subaru sin betegnelse på elektronisk stabilitets program. Med det i bakhånd er det eneste som kan få deg i grøften overskridelse av tyngdekraften – for trass i gode kjøreegenskaper og VDC gjelder tyngdekraften også for Outback H6-3.0.