Motor og kjøreegenskaper

Vår S60 er den svakeste modellen i S60-utvalget, men har likevel hele 180 hester å spille på. Det er dessverre et par skavanker her også som ødelegger noe av opplevelsen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Volvo latterliggjør konkurrentene ved å lansere en 180-hester som minste motoralternativ. Motoren har fem sylindere, fire ventiler per sylinder og doble overliggende kamaksler. Effekten er 180 hestekrefter ved 5.300 omdreininger, og dreiemomentet er 240 newtonmeter fra 2.200-5.300 omdreininger.

Lavtrykksturbo

180-hesteren har en lavtrykksturbo som gjør at dreiemomentet kommer tidlig i turtallsregisteret. Det gjør at du sparer mange girskift, eller som i vårt tilfelle med automatgir, at motoren jobber lett og uanstrengt. Du trenger med andre ord ikke jage turtelleren inn i det røde området.

Forholdsvis sprek

Allerede fra 1.500 omdreininger kjenner du at det skyver skikkelig, og dreiemomentskurven er flat opp til 5.300 omdreininger. Å strekke turtelleren lengre enn dette er unødvendig og kaster ikke noe særlig av seg. Mellomregisteret imponerer stort og Volvo oppgir 0-100 kilometer i timen til 9,5 sekunder. Med automatgir, til 9,5 sekunder, og toppfarten skal være 215 kilometer i timen. Dette er med andre ord en rask bil, og selv om dette er minstemann i S60-serien har vi ingen betenkeligheter med å anbefale denne til de som vil ha litt ekstra.

Treg girkasse

Den største bommen med denne bilen er girkassa. Den girer så tregt at du nesten blir lei av å vente. ”Kick-down”, som vanligvis er en kjapp operasjon, tar ett par sekunder og mister litt av sin hensikt når det skal ta så lang tid. Og som om ikke det er nok er gassresponsen også svært fraværende. Når du trykker gassen i bunn, skjer det lite før det har gått litt tid, og sammen med omtalte girkasse blir dette en lite gunstig kombinasjon. Her er det rom for store forbedringer, og vi håper dette er mye bedre på bilene med manuell girkasse.

Fantastisk veigrep

Østlandet har vært plaget med en del nedbør i det siste, og i løpet av uken med S60 var det ikke tegn til tørke en eneste dag. Vi trodde regn, 4 grader i luften og sommerdekk skulle være glatt. Men det var det ikke. Dekkene sitter som støpt, og du skal provosere hardt for å få til noe dramatisk. Det verste som skjer er at det er små tegn til understyring når gummien må gi tapt. Baken på bilen slipper ikke, til glede for noen og irriterende for andre.

Sportslig

S60 har et sportslig understell som fint takler at det går unna i svingene. Bilen krenger lite, men er ikke på langt nær så stiv som den nye Audi A4. Det er vi ikke så lei oss for heller, for litt mer fjæringskomfort enn det Audi A4 kan tilby, mottas med takk. Tilbakemeldingene fra dekk og understell er ikke de beste og sladrer kanskje om at bilen helst ikke vil kjøres helt opp mot grensene. Men styrefølelsen er likevel forholdsvis god og gjør at du med litt trening fint klarer å leke deg i svingene.

Sterke forhjulsdrevne biler, og da spesielt noen Saab-modeller, er plaget med at det trekker fra side til side under kraftig aksellerasjon. Dette er ikke noe problem for S60, og det krever dermed ikke noe krampaktig grep om rattet når du vil fort i gang.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.