Motor og kjøreegenskaper

Høyere effekt krever sitt, men oppgraderingene av understellet henger etter.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kanskje gjelder dette i særlig grad Micra med CVT (trinnløs girkasse). Når du skal akselerere maksimalt blir nemlig den lille bilen en stor håndfull å håndtere. For det første river og sliter effekten i rattet, og for det andre blir støynivået ganske høyt.

Spesielt dersom det er sporete vei skal du følge nøye med hva bilen foretar seg. Uten særlig forhåndsvarsel kan den komme til å "dra seg selv" ut av sporet, særlig på motorvei er dette et problem. Problemet blir ikke mindre av at styrefølelsen er svak, den står i en underlig kontrast til det tykke, solide rattet og den relativt presise styringen.

Mer enn sterk nok

Men alt i alt er og blir Micra i første rekke en bybil, og til dette bruket fungerer bilen svært godt. Den er liten og oversiktlig, og dermed svært lett å plassere i kjørebanen -- eller å foreta lukeparkeringer med.

Den er også kjapp så det holder, selv om det strengt tatt virker unødvendig å gi full gass, holder du gassfoten en centimeter eller to under fullgass utnytter den trinnløse girkassen motorens dreiemoment til å gi så sterk akselerasjon som mulig.

Oppgradert elektronikk

I motsetning til tidligere prøvekjøringer av Nissan Micra med trinnløs girkasse, virker nemlig den oppgraderte Micra atskillig snillere. Et lett trykk på gasspedalen medfører ikke at motoren ruser vilt og hemningsløst på høyeste turtall, og forholdet mellom gasspådrag og turtall gir en meningsfull sammenheng.

Dette har vel så mye med komfort å gjøre, i og med at støynivået blir lavere, men det gir også positive bidrag i form av mer effektiv utnyttelse av motorens effekt -- og dermed lavere forbruk.