Motor og kjøreegenskaper

Vi har tidligere testet Mégane Scénic med samme motor som nå var koblet til vår firehjulsdrevne testbil. Den gang skrøt vi av at motoren nesten var for mye. Det samme kan ikke sies om motoren når den befinner seg under panseret i RX4.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du kan velge mellom bensin- eller dieseldrift av din Scénic RX4. Dieselmotoren er ny, en 1,9-liter med Common Rail-teknologi, 105 hestekrefter og 200 newtonmeter. Vår testbil ville ha 95 blyfri på tanken.

Samme motor som i Mégane Scénic

Under panseret på vår sølvgrå testbil satt en 2,0-liters bensinmotor. Dette er akkurat samme motor som sitter i Mégane Scénic – og den samme som vi har testet med drift på kun én aksel, i testen Renault Mégane Scénic RXI 16v – Originalen.

Motoren har fire sylindre – 16 ventiler – og variable ventiltider. Den har 140 hestekrefter, som står i samlet flokk til din disposisjon ved 5.500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 190 Newtonmeter ved 3.750 omdreininger i minuttet.

Tregere

Under panseret på den 175 kilo lettere Mégane Scénic var dette mer enn nok krefter til at bilen framsto som kvikk og agil. Med drift på fire hjul og altså 175 kilo ekstra å dra på, er Scénic-en tregere. De offisielle dataene viser at firehjulstrekkeren bruker 11,9 sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Den virker ikke spesielt kvikk ved akselerasjoner og forbikjøringer. Og når du virkelig har behov for hurtig fartsøkning, må turtallet opp – noe som resulterer i et ukomfortabelt høyt støynivå i kupeen.

Støyende motor

Generelt er motoren en plagsom støykilde – selv uten de mest masete gasspådrag. Støyisoleringen mellom motorrommet og kupeen kunne nok med fordel vært bedre. Og mens vi først er inne på støy: Det er en god del av den sorten som trenger inn i kupeen også fra dekk og underlag – og fra luftstrømmen rundt bilen. Støyen vil nok dessuten bli enda mer fremtredende med harde sommerdekk.

Vinglete girkasse

Girkassen på SUV-en tjener heller ikke til noen hedersbevisning. Kraften overføres til hjulene via en 5-trinns manuell girkasse. Denne er upresis, løs og svømmende. Og når du har den i gir, men kanskje ikke er sikker, og ønsker å teste det ved å bevege litt på girspaken – ja, da kjennes det stort sett alltid ut som om den står i fri. Slipper du da kløtsjen fordi du tror bilen står i fri, kan det få uheldige konsekvenser.

Kontrollerbar

Scénic RX4 er nok ingen kjøremaskin, men kjøreegenskapene er greie. Styringen er litt løs rundt senter, men du får godt med tilbakemeldinger. Bilen understyrer, og har tendenser til overstyring dersom den blir presset hardt, pluss tendenser til lastevekselreaksjoner. RX4 er imidlertid lett å kontrollere. Fjæringskomforten er stutt over små, korte ujevnheter.

Ta sjansen

På veien er egenskapene fine, men dersom du girer ned og ønsker å parkere franskmannen, sliter du. I alle fall dersom du ikke har egen garasjeplass og må lukeparkere. Det er håpløst å se hvor bilen begynner, men enda mer håpløst er det å se hvor bilen slutter. Bakruten er veldig smal, og ettersom RX4 er høyere, med 6 centimeter høyere bakkeklaring enn Mégane Scénic, blir det vanskelig å se noe som helst som ikke rager to meter over bakken. Håpløs å parkere.