Motor og kjøreegenskaper

Med oppgraderingen av Passat kom også fem nye motorer – blant annet TDI-motoren som satt under panseret på vår testbil.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Er det diesel du ønsker å fylle på tanken, har du tre muligheter med nye Passat: Den gamle 2,5-liters V6-eren som har blitt med fra den utgående Passaten, samt to 1,9-litere som begge er nye i Passat.

Minstemann

Under panseret på vår testbil satt den minste av de to firesylindrede dieselmotorene som finnes i Passat. Den største har 130 hestekrefter, mens den minste som stod for å skyve oss av gårde, rommet 100 hestekrefter. Full uttelling av de 100 hestene oppnås ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Sterk og fleksibel

Dreiemomentet er ikke minst like interessant som hestekreftene, om ikke mer. Motoren i vår testbil hadde 250 Newtonmeter å skyve med, noe som absolutt er akseptabelt. Dreiemomentet kommer for fullt allerede ved 1.900 omdreininger i minuttet, som gjør motoren svært fleksibel. Du kan ligge på høye gir i ganske lave hastigheter, uten problemer. Dravilligheten er det ingenting å si på, motoren virker veldig sterk og den drar svært jevnt – allerede fra 1.900 omdreininger i minuttet.

Vår testbil var utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse. Denne er svært presis og lettsjaltet, og sådan et meget hyggelig bekjentskap.

ESP reduserer faren for skrens

Kjøreegenskapene er også svært hyggelige, snille og eksemplariske – godt hjulpet av det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) som er standard på alle nye Passatmodell, uansett utstyrsnivå og motor.

I ESP systemet inngår både elektronisk differensialbrems (EDS), blokkeringsfrie bremser (ABS) og antispinnregulering (ASR). Alle disse jobber sammen for å redusere faren for skrens under akselerasjon eller kurvekjøring. ESP systemet virker slik at det mottar data fra alle disse systemene, og i tillegg måles ting som bilens rotasjonshastighet rundt sin egen vertikale akse, bremsetrykk og dreining på rattet. Deretter analyseres disse dataene, som sier noe om hvilken retning du ønsker at bilen skal ta, og sammenlignes med bilens virkelige bevegelser. Dersom disse to er i ulage, iverksetter ESP tiltak for å gjenopprette veggrepet. Dette innebærer en nedbremsing av det hjulet hvor det oppnås størst effekt. Ved for eksempel en understyring vil dette si at bakhjulet i kurvens innerside bremses ned.

Fungerer fint

Vi oppsøkte snødekte veier på Haglebu-fjellet, hvor forholdene lå godt til rette for å teste ESP systemet. Og systemet virker absolutt etter sin hensikt. Det reagerer på en kommende overstyring og henter den inn nesten før du merker at noe er på gang. Med ESP-en koblet inn, skal det en del til før du får provosert fram ulydighet. Men, som alltid er viktig å ha i mente hva gjelder biler med ESP: Systemet kan ikke oppheve fysiske lover. For de som ønsker det, kan ESP-en kobles ut.

Gode kjøreegenskaper

Du får gode tilbakemeldinger i Passat, både fra ratt og understell. Styrefølelsen er fin og presis, selv om styringen er litt løs rundt senter. Bilen er lett å kontrollere, og finner ikke på noe tull – mye takket være ESP. Fjæringskomforten er fin, både over korte og lange ujevnheter.