Motor og kjøreegenskaper

Med uavhengig hjuloppheng og selvbærende karosseri har Pajero samme konstruksjon som en hvilken som helst familiebil. Det merkes.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

En terrengbil kan aldri få like gode kjøreegenskaper som en personbil. Slik er nemlig naturlovene. For med brede dekk, med høye skuldre, et tyngdepunkt som ligger titalls centimeter høyere enn på en personbil - og ikke minst en vekt som tilsvarer to småbiler er ikke de fysiske lovene på terrengbilens side.

Slik er det også for Pajero, trass i at den altså har konstruksjon som en hvilken som helst familiebil.

Gode kjøreegenskaper

Og selv om du ikke vil trives med inspirert kjøring på svingete vei i en Pajero, trenger du ikke å kjøre mange meterne før du kjenner at denne terrengbilen ikke er som alle de andre. Personbilsfølelsen er påtakelig, og kjøreegenskapene er gode. På tørt underlag er understyring det mest dramatiske Pajero finner på. Likevel skal du ikke føle deg for trygg, får når asfalten får en hinne av is - eller Kong Vinter rundhåndet har utdelt snø - gjør du best i å koble inn firehjulsdriften. Uten får du nemlig din fulle hyre med å holde Pajero i tømmene. Derfor skal du være litt varsom når du kjører på såkalt null-føre. Vi opplevde nemlig å møte på en isflekk på tilsynelatende våt vei - og selv om den store dramatikken uteble - er det ikke til å nekte for at pulsen nok slo litt fortere. For bakhjulene bød på dans, og selv om utskridningen var lett å hente inn bare understreker den terrengbilens svakheter på landevei.

Det skal likevel ikke maskere det faktum at vi er særdeles fornøyd med hvordan Pajero oppfører seg langs veien. For med tanke på dens størrelse, og ikke minst vekt, er den lettkjørt som den minste Micra - og tilbakemeldingene fra styring og understell er bra.

Nøysom 3,2 liter

Under panseret på Pajero residerer det 3,2 liter med slagvolum, gjennom drivstoffslangene går det diesel - og ut til hjulene går det 165 hestekrefter, og et dreiemoment på 373 Nm ved 2.000 omdreininger. Og motoren passer bilen som hånd i hanske. Riktignok blir ikke Pajero noen gateracer, men 12 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen er mer enn akseptabelt. Det er også motorens seigdragningsevne, bare opp de bratteste bakkene må du belage deg på å gire - og bare dersom turtelleren kryper under 1.800 omdreininger i minuttet.

Det som likevel imponerte mest var forbruket. For på kjøreturen over fjellet fra Bergen og til Oslo oppnådde vi et gjennomsnittlig forbruk på 0,83 liter per mil. Imponerende med tanke på bilens vekt, og det faktum at deler av turen gikk på veier med snøslaps og med firehjulsdriften innkoblet.

Firehjulsdriften - og hvordan den fungerer

Ved vanlig kjøring har Pajero drift på bakhjulene, men i hastigheter opp til 100 kilometer i timen kan du koble inn - eller ut - firehjulsdriften. Med firehjulsdrift innkoblet er fordelingen mellom for- og bakaksel 33:67, men en viskosekobling på mellomakselen kan fordele kreftene til å bli 50:50 dersom forhjulene begynner å miste grepet.

For ekstrem terrengkjøring har Pajero foruten ren firehjulsdrift også mulighet til å sperre midtdifferensialen både i høy- og i lavgir. I lavgir har du dessuten muligheten til å sperre differensialen på bakakselen.