Motor og kjøreegenskaper

Både Audi og Mercedes er kjent for sine gode kjøreegenskaper. De to småbilene er heller intet unntak.

Førermiljø i A2
Førermiljø i A2 Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Førermiljø i A140+
Førermiljø i A140+ Vis mer

De har ganske likt utgangspunkt under panseret, disse to tyske småbilene.

Likt slagvolum

Begge testbilene våre var utstyrt med en 1,4-liters motor. Slagvolumet på A140 er nærmere bestemt 1.397 kubikkcentimeter, mens A2 har et slagvolum på 1.390 kubikkcentimeter. Ut av dette slagvolumet har Audi tatt 75 hestekrefter og et dreiemoment på 126 Newtonmeter ved 3.800 omdreininger i minuttet. Mercedes har hentet 82 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 130 Newtonmeter ved 3.750 omdreininger i minuttet.

A2 er lettere – og dermed raskere

I teorien er altså motoren i A-klassen sterkere og har bedre ytelser enn i A2. Men så er det vekt-aspektet. For som vi skrev innledningsvis, har A2 200 kilo mindre å dra på, enn A-klassen. Dermed er det A2 som kjører seirende ut av krysset, med en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 12,0 sekunder – 0,9 sekunder raskere enn A-klassen.

A2 vinneren på motor

Begge bilene føles ganske raske, og ingen har problemer med å henge med i trafikken. A2-en er imidlertid merkbart litt kjappere i avtrekkeren. På bakgrunn av dette, og det faktum at A2 har et mye lavere forbruk enn A140, lar vi A2 vinne på motor. På vår testtur med de to bilene brukte A2 0,64 liter bensin per mil, mens A-klassen brukte 0,75 liter per mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode, presise girkasser

Begge testbilene var utstyrt med en femtrinns manuell girkasse, og begge disse var svært lettsjaltet og presise. Audis kasse er et lite hakk bedre, i og med at den er litt strammere. A-klassens girkasse hadde også et problem med synkroniseringen fra andre- til tredjegir, som gjorde seg gjeldende i form av en høy raspende lyd når vi forsøkte å gjøre et hurtig girskift fra andre- til tredjegir.

ESP standard i begge

Både Audi og Mercedes fremviser gode kjøreegenskaper i sine småbiler. Du har god styrefølelse, og begge gir gode tilbakemeldinger. Begge bilene er også utstyrt med ESP, eller elektronisk stabilitetsprogram. Som vi nevnte innledningsvis, ble A-klassen utstyrt med dette etter den noe uheldige velte-episoden. Begge systemene fungerer ved at de reduserer motoreffekten og bremser ned hjulene ved en eventuell over- eller understyring, eller når bilens sensorer oppfatter at bilen oppfører seg i strid med dine uttalte ønsker. Målet er å forbedre bilens kjørestabilitet.

Blinker mer enn blålys under utrykning

Etter vår testtur over et stedvis islagt Haglebu-fjell, er det ikke tvil om at A-klassens stabilitetsprogram er særdeles mye mer nervøst enn Audiens. Varsellampen som indikerer at ESP-systemet er aktivt, blinker nesten mer enn lysene på taket av en ambulanse under utrykning, på vår tur over islagte Haglebu. A-klassen tillater deg virkelig ikke å gjøre noen form for sprell – den korrigerer selv den minste antydning til uregelmessigheter. Da er Audien litt mer raus. Den er ikke på langt nær så fremtredende som i A-klassen, og den gir deg noe mer tøyler og lar deg more deg litt mer før den bryter inn og vil ha deg inn på rett kjøl.

Morsommere kjøreegenskaper

Begge er veldig sikre biler, med trygge kjøreegenskaper og elektronikk som tilfører en ekstra trygghet. Begge har gode kjøreegenskaper, som det er lite å utsette på. Med hårfin margin kårer vi likevel A2 til vinner på kjøreegenskaper, fordi den har et litt mindre hissig stabilitetsprogram, som gir bilen litt mer morsomme kjøreegenskaper og litt mer kjøreglede.

For nærmere utdypning av tekniske data, gå til pris, utstyr og tekniske data.

  • Testvinner motor: Audi A2

  • Testvinner kjøreegenskaper: Audi A2