Motor og kjøreegenskaper

Hvis du fortsatt tror at dieselmotorer er støyende, vibrerende og trege, bør du unne deg en kjøretur med en ny dieselbil. For eksempel med Ford Galaxy 1.9 TDI.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For denne TDI-motoren er en imponerende kraftkilde. Ved hjelp av bare 1,9 liter slagvolum makter motoren å hente ut hele 310 Newtonmeter - ved lave 1.900 o/min. Men så er også motoren, som er utviklet av Volkswagen-gruppen, en svært moderne konstruksjon. Den er blant annet utrustet med variabel turbo og ladeluftkjøler.

Pumpedyse

Det som er enda mer interessant, er at motoren benytter direkte innsprøytningsteknikk, ved hjelp av pumpedyser. Direkte innsprøytning vil si at drivstoffet pumpes inn i forbrenningsrommet med et svært høyt trykk, noe som blant annet gir en meget god forstøving av dieselen. Den gode forstøvningen gir i sin tur høy effekt, stor kraft, lavt forbruk og små utslipp.

Det spesielle med Volkswagens pumpedyseteknikk er at hver sylinder har sin egen høytrykkspumpe, i motsetning til Common Rail-teknologien der drivstoffet holdes under trykk i en enkelt innsprøytningsrampe som brukes av alle sylindrene.

Sterk

Men det som er mer interessant enn teknikken, er at motoren fungerer utmerket i daglig bruk. For selv om den er liten og trekker på en tung bil, byr motoren på tilstrekkelig kraft til å gjøre kjøreturen til en uanstrengt opplevelse. Musklene er på plass svært tidlig, noe som sparer eieren for tusenvis av girskift i løpet av et år.

Akselerasjonen er brukbar, selv om kraften begynner å ebbe ut når motoren nærmer seg 4.000 o/min. Motoren er imidlertid sprek nok til at du ikke trenger å ligge bak de tregeste trafikantene altfor lenge.

Sekstrinns girkasse

Motor og kjøreegenskaper

Kraften fra motoren overføres til forhjulene via en moderne, lettvekslet og sekssteget girkasse. Sjettegiret er et autobahn-gir, og det er sjeldent du får bruk for dette trinnet på norske veier. Men de få gangene du tar det i bruk, vil du legge merke til at motoren koser seg helt nede på 1.800 o/min i 100 kilometer i timen.

I forhold til hvor mange kilo den trekker på, er motoren gjerrig. Vi målte et forbruk på 0,8 liter per mil ved aktiv blandet kjøring.

Nøytral og forutsigbar

Kjøreegenskapene holder godt følge med den sterke motoren. Galaxy 1.9 TDI Trendline er utstyrt med Elektronisk Stabilitets Program (ESP), som blant annet skal forhindre spinn på drivhjulene. Når ESP-systemet er innkoblet, opptrer bilen svært nøytralt og forutsigbart. Hvis noe skulle innvendes, måtte det være at bilen opptrer vinglete når den retter seg opp etter svært krappe manøvre. Det bør også nevnes at styrefølelsen er av den dvaske typen.

Hvis du kobler ut ESP-systemet, vil du merke at bilen forandrer karakter og begynner å understyre. Understyringen er påtagelig, men jevnt økende og udramatisk.

God fjæringskomfort

Demperne er av høy kvalitet, og takler både fartsdumper og vaskebrett uten at passasjerene får altfor mye juling. Fjæringskomforten er med andre ord god nok til at Galaxy vil klare relativt dårlige hytteveier før du må ned i førstegiret.

Hytteveier er en ting, trange bygater noe helt annet. Galaxy føles nemlig som om den er enda større enn den faktisk er når du skal lukeparkere og snike deg gjennom trange gater fulle av vegvesenets sperringer. Sikten bakover begrenses kraftig at de fem hodestøttene i baksetene, men disse er selvsagt mulig å ta av. De store sidespeilene er også til god hjelp ved rygging.

Høres Galaxy ut som et interessant alternativ? Les mer i artikkelen "Plass og komfort".