Motor og kjøreegenskaper

Kultivert sikker og høflig dannet. Men gi bilen en del av venstrefoten og et sikkert grep om rattet, og det finnes få grenser for hva den er kapabel til å utføre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Noen grenser finnes riktignok. Og det fikk vi til fulle merke en av testdagene da det så vidt hadde lagt seg litt snø og is på veien. Blank holke med litt vann oppå var resultatet litt senere på dagen. I en rundkjøring som tilsynelatende så tørr ut, glapp begge bakhjulene samtidig og uten særlig forvarsel.

Og før elektronikken hadde stablet mottiltak på beina hadde sjåføren rattet kontra og gjort alt som sto i hans makt. Man kan si hva man vil om elektronikk, men ryggmargsrefleksen er overlegen i de fleste tilfeller.

Ellers diskret

Med unntak av denne episoden var det forbløffende sjelden å se at varsellampen for antispinn og/eller stabilitetskontroll blinket, til tross for at føret til tider var nokså glatt. Blant annet gir bilen, sin omfattende størrelse til tross, svært gode tilbakemeldinger om hva den har tenkt til å foreta seg, og om hvordan den liker eller misliker de instruksjonene du gir den.

Med det er en tilvenningssak. For tilbakemeldingene kan glimre med sitt fravær. Frykt ikke, det skyldes ikke at du er i ferd med å stifte nærmere bekjentskap med grøftekantene. Det skyldes antagelig at du er milevidt unna. For å kunne kjenne på hva denne bilen er kapabel til å gjøre, skal du enten:
- kjøre på lukket bane uten fartsgrenser
- kjøre på de vanskeligste veiene landet har å by på, eller
- kjøre som en idiot.

Dessverre finnes det ganske mange i sistnevnte kategori, selv om det heldigvis ikke er noe likhetstegn mellom BMW-sjåføren og landeveisidioten. Noen likhetstrekk, kanskje, men ikke mer utbredt enn hos de andre prestisjemerkene.

Impotent rekkesekser?

Normalt leverer ikke BMW 525 T et bunndrag som tar pusten fra deg. Den leverer nok krefter kombinert med passelig murrende lyd gjennom en kattemyk girkasse. Så skal det da også en god del krefter til for å flytte på en bil som tross alt veier nær 1.650 kilo. Men fort går det ikke. Tilsynelatende.

Men la motoren få hvine over 4.500 o/min, og du har nok akselerasjon, krefter og kjøreglede til å underholde et nokså kresent publikum. Men da må du også være forberedt på å betale det moroa koster når du svinger innom nærmeste pølsebod med bensinpumpe. Vi jagde bilen opp i et gjennomsnitt på 1,15 liter/mil, og det inkluderte rundt 450 km rene transportetapper på landevei, rundt 150 kilometer underholdene kjøring og i underkant av 100 kilometer i by eller bynære områder.

Skal man velge mellom adjektivene "sportslig" og "komfortabel", velger vi utvilsomt det siste. Det er bare på toppregisteret de særlig kjøreglade kan hente frem smilet av, selv om bunn- og mellomregisteret kan glede den store flokk. Nei, skal du ha en sportslig bil i denne klassen må du enten legge flere penger på bordet for å få en 530 Touring (688.000 kroner), dieselvarianten med det samme salgvolumet 525 d (med 163 hk/350 Nm, 532.000 kroner), eller du må velge en Saab eller Volvo til samme pris.