Motor og kjøreegenskaper

Under panseret i Ignis sitter det en nykonstruert 1,3-liter med 83 hestekrefter. Ikke direkte sprek, men nøysom.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kronargumentet for å kjøre Suzuki Ignis er neppe akselerasjonstider fra 0 til 100 kilometer i timen eller toppfart. Det er nok heller ikke forbruk, selv om det teller mer enn akselerasjon. Faktisk vil nok de aller færreste bry seg veldig mye om motor og kjøreegenskaper i Ignis. Kanskje det er derfor Suzuki heller ikke har prioritert det?

La det likevel være sagt, verken motor eller kjøreegenskaper er direkte dårlige selv om de begge med fordel kan forbedres.

Kvikk i byen

Vi begynner med motoren, som i utgangspunktet skulle være stor nok. For med 83 hester, og et dreiemoment på 110 Nm ved 3.500 omdreininger i minuttet, skulle man tro at Ignis ble spretten. Spesielt siden Ignis ikke veier mer enn 995 kilo.

Og Ignis er frisk - i byen. Utveksling, så vel som ytelser, holder mål i lange baner og gjør Ignis til en kjekkas i bygatene. Dreiemomentet sørger dessuten for at du slipper alt for hyppige girskift. Men kryss bygrensen, og motoren begynner å vise sine svakheter. Selv med to personer i bilen er hyppige girskift en nødvendighet, dersom du skulle ha et ønske om hurtig forflytning. Også opp bakker vil bruk av girkassen være tvingende nødvendig. Forbruket er imidlertid lavt. På blandet kjøring målte vi respektable 0,68 liter mer mil over en distanse på 468 kilometer - hvor by så vel som land er representert.

Forutsigbar

Hvå så med kjøreegenskapene? Joda, de er forutsigbare dersom du ikke finner på noe dumt. Presser du bilen i svinger, kvitterer den med understyring. Det gjør den nærmest uansett hvor fort du går inn i svingen, det mest dramatiske som skjer er at graden av understyring øker eller avtar med hastigheten. Derigjennom er Ignis lett å kontrollere i kritiske situasjoner.

Men, det er et men. Et stort et. For begår du en førerfeil, begår bilen løftebrudd. Da kan understyring plutselig gå over i overstyring. Det samme skjer ved panikkbremsing, også i slike situasjoner blir bilen uforutsigbar. Til Suzuki Ignis sitt forsvar skal det likevel sies at bilen er lett å kontrollere - og at de færreste vel går til anskaffelse av en Ignis fordi den lengste veien hjem foretrekkes.

Firehjusdrift

Ett av Ignis sine fortrinn sammenliknet med konkurrentene, er det faktum at den trekker på alle fire hjulene. Systemet er enkelt nok, for ved vanlig kjøring er Ignis i prinsippet forhjulsdrevet. Men dersom forhjulene begynner å spinne, sørger en viskosekobling for at drivkrefter overføres til bakhjulene. Ved maksimal overføring er fordelingen av drivkreftene omlag 60 til 40, hvor 60 prosent av drivkreftene overføres til forhjulene. Derfor er firehjulsdriftssystemet i Ignis i første rekke en hjelp opp den siste kneika opp til hytta, eller for å forsere brøytekanten som hindrer adkomsten til kjøpesenteret.