Motor og kjøreegenskaper

Peugeot 607 er tilgjengelig med fire motorer, i vår testbil satt den nest minste bensinmotoren.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Peugeots storbil tilbyr fire motoralternativer: Tre bensinmotorer og en dieselmotor. Bensinalternativene er en 2,2-liter, som satt under det langstrakte panseret i vår testbil, en 2,0-liter med 137 hestekrefter eller en 3,0-liters V6-er med 208 hestekrefter og 285 newtonmeter. Dieselmotoren er en 2,2-liter med 136 hester og 314 newtonmeter.

Tilfredsstillende

Drivkreftenes slagvolum i vår testbil var altså 2.230 kubikkcentimeter, og ved 5.650 omdreininger i minuttet har den 160 hestekrefter å dra med. Maksimalt dreiemoment er på 217 newtonmeter, ved 3.900 omdreininger i minuttet. Vår bil gjorde 0-100 kilometer i timen på 11,5 sekunder – dette er altså ingen sprinter, men absolutt tilfredsstillende for de fleste. Den er også en del tregere med automatkasse, som satt i vår testbil, enn hva bilen med den samme motoren kan prestere med en manuell girkasse. Med manuelt gir kommer du opp i 100 kilometer i timen på 9,6 sekunder.

Intelligent – men hva er vitsen

Vår testbil var utstyrt med en firetrinns sekvensiell automatkasse, som gjør det mulig for deg å sette giret i manuell, og så gire selv ved å dytte girspaken opp eller ned. Videre er dette en intelligent girkasse, som innretter giringsmønsteret etter hvordan du kjører. Den har også et vinterprogram som sørger for at du starter i høyere gir – pluss et sportsprogram som sørger for høyere turtall og som passer bedre til sportslig kjøring. Man kan saktens undres hva som er vitsen med en intelligent girkasse, når du har sportsprogram og kan gire manuelt. Vi synes også at det smaker dårlig av en firetrinns girkasse i dag.

Veloppdragen

Innledningsvis fortalte vi at understellet på 607 er det samme som satt på 605. Dette hadde imidlertid uoppdragne tilbøyeligheter, og før 607 ble lansert ble dekkdimensjonen endret og krengestabilisatorene ble forsterket. Vår testbil, med den motoren som satt i den, var særdeles veloppdragen. Vi forsøkte som best vi kunne å provosere den til å foreta seg noe overilt, men 607 ligger som tryggheten selv på veien. En svak overstyring ved ekstreme situasjoner er eneste uoppdragne nykke på franskmannen. Den har sjeldent trygge kjøreegenskaper, og den har ikke engang elektronisk stabilitetsprogram. Dette kan bestilles som ekstrautstyr, men det er bortkastede penger – i alle fall i kombinasjon med 2,2-literen.

Fordeler og ulemper

607 gir gode tilbakemeldinger, og den er lett å kontrollere. Styringen er fin og presis, men den er litt tung på rattet – med de fordelen og ulempene som det medfører: Den blir litt tung å manøvrere i bytrafikk, mens den blir svært retningsstabil på landeveien.