Motor og kjøreegenskaper

Sammenlignet med forrige test av Kia Sportage har årets modell mistet 10 hestekrefter. Kjøreegenskapene ble heller ikke så bra som vi hadde håpet selv om bilen har blitt lengre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Kia Sportage Wagon er utstyrt med en motor på 1998 kubikkcentimeter, fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler. Effekten er 118 hester ved 5.500 omdreininger og dreiemomentet når 175 newtonmeter når turtelleren passerer 4.700 omdreininger.

Firehjulstrekk med vakuumstyrt forhjulsnav

Kia er utgangspunktet en bakhjulsdrevet bil med differensialbrems på bakakselen. Firehjulstrekket kan kobles inn og ut med en spak mellom setene, og dette kan du gjøre i inntil 60 kilometer i timen. Hvis det blir behov for lavgiret må bilen stå stille med girspaken i fri. Forhjulsnavet er vakuumstyrt og kobler seg inn og ut av seg selv. Dette er med på å redusere drivstofforbruket, samt at du slipper å gå ut av bilen for å gjøre det manuelt.

Svakere

Den nye Sportage er avspist med en motor på 118 hester. Dette er en nedgang på 10 hester i forhold til den gamle modellen som hadde 128 hk. Det har garantert ikke gjort bilen raskere, men det har antagelig vært til stor hjelp for å holde prisen nede. En egenvekt på 1.500 kilo og automatgir gjør at draget på lave turtall uteblir. Toppen på dreiemomentskurven ligger såpass høyt som på 4.700 omdreininger i minuttet.. Vi ville foretrukket en motor som hadde mer å gi på lavere turtall og som har et maksimalt dreiemoment en god del tidligere enn det Sportage har.

Bedre i terrenget

Vi har kjørt Sportage på veldig varierende underlag og det er ingen tvil om at Sportage liker seg bedre under litt røffe forhold, enn som milsluker langs landeveiene. Det var nemlig først når veien ble ordentlig dårlig at Sportage begynte å vise seg fra sin gode side. Fremkommeligheten er god, takket være differensialbremsen på bakakselen, og selv om bakakselen er av stiv gammeldags type, beholder vi kontrollen med store fjæringsutslag. Her imponerer Sportage med fremkommeligheten,det er sjelden vi opplever biler med så gode terrengegenskaper. Se bilde på denne lenken.

Flere spørsmålstegn

Ute på landeveien hvor farten blir høyere setter vi imidlertid flere spørsmålstegn ved noen av egenskapene. Når vi kjørte med bakhjulstrekk på litt glatt føre hadde baken en tendens til å ville først ut av svinger og rundkjøringer. Dette var også et problem vi hadde med den gamle utgaven i kort utførelse. Vi legger mye av skylden på differenisalbremsen på bakakselen, men problemet lar seg løse ved å kjøre med firehjulsdriften innkoblet. Ved hurtig svingkjøring krenger dessuten Sportage mye, det sammen med understyring som brått går over til overstyring gjør at Kia neppe kan kalles for å være en kurvekunstner.

Overstyring er et stadig problem med Sportage. Selv ved panikkbrems blir bilen urolig. Den slenger hit og dit.Unnamanøvre er med andre ord en skremmende opplevelse.

Treg girkasse

Motoren er ikke overdrevet kraftig, dermed må du bruke turtallet. Dette resulterer i at automatkassen foretar forholdsvis brutale giringer. Når den i tillegg girer sakte, både på opp og nedgiringer, er ikke vi imponert.

Morsomme advarsler

At Kia Sportage ikke er noen bil for de som liker å jage gjennom svinger og kjøre aktivt, visste vi etter bare noen få kilometer. Likevel er Sportage utstyrt med noen lapper på innsiden av solskjermen som virkelig fjerner en hver tvil. Her står det nemlig: ”Higher rollover risk, avoid abrupt maneuvers and excessive speed”. Men å lese det trengte vi ikke, det var lett å oppleve ved vanlig kjøring.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.