Motor og kjøreegenskaper

I begynnelsen var der kun én, en bensinmotor på 1,1 liter. Nå teller alternativene ni, og de spenner fra minste bensinmann på 1,4 liter og til kraftigste bensindrevne mann på 2,8 liter. I tillegg kommer dieselvariantene.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fra ett motoralternativ i 1974 altså, og til ni i 2001. Under panseret på vår testebil jobbet fire sylindere med et slagvolum på 1,6 liter.

Helt ny

Vi nevnte innledningsvis at Volkswagen er forsiktige med å rokke for mye ved designet på Golf mellom generasjonsskiftene, men at motorene blir skiftet ut fra tid til annen. Under panseret på vår testbil satt en 1,6-liters motor, som altså kom på markedet med 2001-modellene i mai i fjor. Denne motoren var helt ny i Golf og erstattet den gamle 100-hesters 1,6-literen. Fordelene med den nye motoren skal være høyere dreiemoment og lavere forbruk.

Noe høyere moment, mye lavere forbruk

Maksimalt dreiemoment i motoren under panseret på vår testbil er 148 newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet. Dette er 3 Nm mer enn hva forgjengeren kunne by på, samtidig som maksimalt dreiemoment kommer ved 4.500 omdreininger i minuttet, i motsetning til den gamle modellen, hvor du fikk maksimal uttelling for dreiemomentet ved 3.800 omdreininger i minuttet.

Forbruket er imidlertid dramatisk forbedret: Da vi i 1999 testet en tilsvarende bil som vi nå har testet, fikk vi et forbruk på 0,88 liter per mil. Med den nye motoren bruker vi 0,71 liter per mil – altså 0,17 liter mindre drivstoff per mil. Dette er hyggelig, men fremdeles er det mulig å finne konkurrenter med et lavere forbruk enn dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt turtall skal til

Vi har nevnt hva tallene sier om dreiemomentet, at det kommer ved 4.500 omdreininger i minuttet. Dette er merkbart når du kjører Golfen: Du kan ikke vente at den skal dra deg, hele slekta og fullt bagasjerom opp bakkene i høyeste gir. Du er avhengig av litt turtall for å holde hastigheten opp bakkene. Maksimalt utbytte av de 105 hestekreftene får du ved 5.700 omdreininger.

Når du blir kompis med turtallet, er Golfen kjapp nok – akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen tar 10,3 sekunder.

Noe trang

I vår testbil fikk vi hjelp av en 5-trinns manuell girkasse med å overføre kreftene til bakken og skape fremdrift. I god Volkswagen-konsern ånd er denne er presis og lettsjaltet, selv om den nok er litt vel trang.

Trygge kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene på Golfen er eksemplariske. Du får gode tilbakemeldinger fra ratt og understell, slik at du aldri er i tvil om hva bilen fortar seg. Vi kjøre bilen på snødekte vinterveger, og selv om baken ville danse litt fra tid til annen, var det aldri noe problem å kontrollere den. Bilen er svært stabil og trygg, og den har god retningsstabilitet. Styrefølelsen er også god, selv om den er noe løs rundt senter.

Du kan få kjøpt ESP (Elektronisk stabilitetsprogram) som ekstrautstyr til Golf. Vår bil var ikke utstyrt med ESP, og med de trygge kjøreegenskapene som den fremviste, var det heller ikke nødvendig.