Motor og kjøreegenskaper

Et beskjedent motorvolum til tross, Sportwagon 1.6 går fort nok bare du lærer deg hvor effekten er. Den befinner seg nemlig oppe ved rødmerkingen på turtelleren.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sportwagon 1.6 TS er utstyrt med en motor på 1,6 liter. Motoren skiller seg sterkt ut fra massen med blant annet to tennplugger per sylinder, og et solid effektuttak på 120 hestekrefter ved 6.300 omdreininger. Dreiemomentet er ikke avskrekkende, men er beskjedne 144 newtonmeter så høyt som 4.500 omdreininger. Bare ut ifra tallene skjønner vi at uken med Sportwagon vil bli tilbrakt med lavt gir og høye turtall.

Må hardkjøres

Hvis det skal bli noe fart i sakene må du nemlig kjøre Sportvagon aktivt. Under 4.000 omdreininger skjer det ikke stort. Femtegiret klarer akkurat å holde farten oppe ved normal landeveiskjøring. Men skulle behovet for forbikjøringer melde seg, må du i hvert fall gire ned to hakk. Akselerasjonen opp til hundre går greiest i andre gir og når du akkurat har tangert 100 kilometer viser turetelleren 7.000 omdreininger. Øvelsen 0-100 kilometer går unna på 11 sekunder noe som også sladrer om at bunndraget ikke er det beste.

Til tross for et beskjdent motorvolum går det friskt unna fra 4.000 til 7.000 omdreininger. Her våkner motoren til liv. Arbeidslysten er imponerende, og til tider glemmer vi at det kun er en 1,6 liter under panseret. Moroa slutter ikke så lenge du holder turtallet oppe, men velger du feil gir inn mot en sving er det lite å hente ut av svingen på andre siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dødt

Kosekjøring med Sportwagon går bra det også, men det er vanskelig å finne roen når du må piske motoren så mye hver gang du trenger litt ekstra effekt. Med full oppakning ble det slitsomt å få bilen i gang, og for deg som er vant til en flat dreimomentskurve, og liker det, vil Sportwagon fremstå som den rake motsetningen. Motoren er nesten uten kraft på lave turtall.

Masse kjøreglede

Ute på trange landeveier med svinger tett i tett, kommer Sportwagon virkelig til sin rett. Med full gass og et godt grep om rattet kan du leke deg gjennom svingene. Bilen suger seg fast i veien og det krever pågangsmot og innsats for å bringe Sportwagon ut av fatning.

Skulle du tangere grensene vil du kun oppdage understyring. Selv om dette ikke er min favorittegenskap er det egentlig en trygg oppførsel som ikke er vanskelig å kontrollere. I tillegg er tilbakemeldingene fra dekk og understell lette å tolke. Med andre ord, Sportwagon egner seg godt til aktiv kjøring.

Girkasse med nykker

Det krevde litt tilvenning å bli skikkelig dus med girkassa i Sportwagon. For det første er den ikke den mest presise vi har prøvd, og det kunne gjerne vært lettere å sjalte hurtig. I tillegg gir den lange stanga litt følelsen av å gire med et spett. Vi hadde også problemer med gire fra andre til første før bilen stod helt stille. Akkurat det siste problemet lar vi testbilen alene stå for regninga på.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.