Motor og kjøreegenskaper

Er du velsignet med en fet lommebok vil du sannsynligvis velge treliters V6-motor, 1,8-liters turbomotor eller 2,5-liters turbodiesel. Men vi andre kan trøste oss med at Volkswagen-konsernets nye toliter heller ikke er å forakte.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den gamle sliteren med 1,8 liter slagvolum erstattes nemlig av en moderne toliter som tilfredsstiller utslippskravene i EU4. Både topp, blokk og veivhus er i aluminium og motoren er utrustet med både variabelt innsug og fem ventiler per sylinder. Audi har valgt å ta ut 130 hestekrefter fra motoren, selv om det helt sikkert ville vært mulig å ta ut langt flere.

Krever turtall

Med tanke på at bilens egenvekt er mer enn 1.300 kilo, klarer motoren brasene overraskende bra. Forutsetningen er imidlertid at motoren får litt turtall å kose seg med. Før 2.500 omdreininger i minuttet føles motoren temmelig død og du må opp i 4.000 o/min før motoren våkner til liv. Da trekker den til gjengjeld friskt helt opp til rødmerkingen ved 6.400 o/min.

Raskt varm

Du vil med andre ord bli skuffet hvis du forventer et skikkelig bunndrag. Er dreiemoment viktig for deg, anbefaler vi deg heller å velge en av turbodieselalternativene. Hvis du velger diesel må du imidlertid finne deg i at motoren bruker relativt lang tid på å oppnå arbeidstemperatur sammenlignet med bensinmotorene. Vi ble imponert over hvor raskt toliteren oppnår driftstemperaturen på 90 grader, noe som var til stor glede de dagene gradestokken viste ti minusgrader.

Tre alternativer

Nye A4 er tilgjengelig med tre forskjellige girkasser; manuell, automatgir med tiptronic-funksjon og multitronic. Vår bil var utstyrt med sistnevnte, som tilhører familien av CVT-kasser (Continously Variable Transmission). CVT-kassene skiller seg fra vanlige automatgirkasser ved at de er trinnløse. Det betyr at du kan øke farten fra stillestående til toppfart uten at du opplever at girkassen sjalter. Om du ønsker kan du imidlertid gire manuelt og har seks trinn til disposisjon.

Utnytter kreftene

Et annet fortrinn ved multitronic-girkassen er at den sørger for at motorens turtall alltid ligger nærmest mulig det optimale. Dette resulterer ifølge Audi i at A4 med multitronic er både raskere og mer gjerrig enn når den er utstyrt med tiptronic-automatkasse.

Effektiv akselerasjon

Motor og kjøreegenskaper

Vi ble overrasket over hvor godt girkassen utnytter motorkreftene. Vi tør faktisk påstå at du skal jobbe hardt for å klare å akselerere fra 0-100 kilometer i timen raskere med manuelt gir enn det multitronickassen klarer. Ifølge Audi skal A4 2.0 multitronic klare denne øvelsen på akseptable 10,2 sekunder.

Akseptabelt forbruk

Hvis vi tar hensyn til at motoren trekker en relativt tung bil, er forbruket akseptabelt. Vi målte et forbruk på 0,98 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Hvis du kjører økonomisk er det helt sikkert mulig å komme ned mot Audis tall - 0,8 liter per mil.

Et tilbakevendende problem ved mange av CVT-kassene, er et irriterende høyt turtall og en følelse av sluring. Vi ble derfor positivt overrasket over Audis multitronic-kasse, som raskt legger seg på et behagelig turtall når du går av gasspedalen.

Understyrt

I likhet med 90 prosent av dagens bilmodeller er A4 forhjulsdrevet, og som de fleste andre forhjulsdrevne biler er den understyrt. Men når vegen er glatt og bilen provoseres kraftig, kan A4 gå over i ukontrollerbar overstyring - vel å merke når du har slått av den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP).

Men det er ingen grunn til å komme i denne situasjonen - ESP er nemlig standardutstyr. Og med ESP-systemet innkoblet, blir bilen snill som et lam. ESP-systemet omfatter nemlig både antispinn (ASR), elektronisk differensialbrems (EDS) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD).

Førerfeil korrigeres elegant ved at systemet kutter motorkraft og kobler inn bremsene på de riktige hjulene. Du skal derfor jobbe hardt for å kjøre av veien med nye A4.

Nytt hjuloppheng

Nye Audi A4 har fått et nytt uavhengig hjuloppheng bak og er utrustet med svært gode dempere. Demperne er stive nok til at bilen får et sportslig preg, samtidig som de takler både fartsdumper og hullete vegbane uten at komforten lider.

Dvask styrefølelse

Motor og kjøreegenskaper

Som du kanskje har forstått, fant vi få ting å sette fingeren på når det gjelder motor og kjøreegenskaper. Men enkelte ting kunne vært bedre også hos A4. I en bil som på mange andre områder gir inntrykk av å være sportslig, kunne vi for eksempel ønsket en mer direkte styring. Dødgangen på rattet er nemlig så stor at styrefølelsen blir relativt dvask.

Vi ble også overrasket over bremsepedalens plassering. Den befinner seg nemlig betraktelig nærmere foten enn gasspedalen, noe som fører til at man bruker noen unødvendige hundredeler ekstra på å flytte foten fra gass til brems.

Overfølsomme bremser

A4 er utstyrt med automatisk bremsekraftforsterkning, som skal sørge for å gi ekstra bremsekraft ved nødbremsing. Dette systemet er i utgangspunktet vel og bra, men vi ble aldri helt vant til A4-bremsene. De er nemlig vanskelige å dosere. Selv ganske forsiktig berøring av bremsepedalen resulterer i irriterende brå oppbremsinger.

Motor og kjøreegenskaper er selvsagt svært viktige faktorer når man skal velge bil. Men når man vurderer en bil til rundt 300.000 kroner, har man rett til å kreve litt luksus også. Les mer i artikkelen "Plass og komfort".