Motor og kjøreegenskaper

Den er raskere, mer økonomisk og mer miljøvennlig. Nye Xsara overgår sin forgjenger på de fleste punkter.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren under panseret var en splitter ny 1,6-liter. Som nevnt i innledningen er motoren med sine 110 hestekrefter langt sterkere enn sin forgjenger.

Kraften er imidlertid ikke plagsomt tilstedeværende i det vi vrir om tenningsnøkkelen og glir nedover gaten. Like fullt insisterer bilens tekniske spesifikasjoner på en dreimoment på 147 newtonmeter ved 4.000 omdreininger, samt 110 hestekrefter ved ytterligere 1.750 omdreininger - eller 5.750 omdreininger.

Dvalen tar slutt

I det vi trykker litt hardere på gassen våkner hestekreftene etter hvert opp fra sitt eksil i det skjulte. Ved 3.500 omdreininger forstår vi at Citroën faktisk ikke har løyet om motoreffekten: Jo mer turtall, jo mer villig er motoren. Når du endelig har blitt kjent med den nye motoren klarer den akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på godt under 10 sekunder.

Vi synes imidlertid effekten ved høye turtall har gått litt utover fleksibiliteten. Er turtallet lavt går akselerasjonen i tregeste laget. Derfor må du belage deg på en ekstra nedgiring under raske forbikjøringer.

Snilt forbruk

Motoren er ikke bare sterkere, den er også mer økonomisk og miljøvennlig. Under testkjøringen hadde Xsara 1,6 et forbruk på akseptable 0,77 liter per mil. Ved langkjøring har bilen et oppgitt forbruk på 0,55 liter per mil.

Eksemplariske kjøreegenskaper

I løpet av testen ble vi kjent med Xsara 1,6 stasjonsvogn under de flest tenkelige forhold. Vi kjørte den på snø og is. Vi kjørte i kurver og på motorvei. Og uansett hvor vi bega oss eller hva vi fant på, oppførte vårt nye bekjentskap seg eksemplarisk. Styringen var stort sett nøytral, sett bort fra en anelse understyring under ekstreme manøvrer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slark i giret

Vi fant imidlertid et skår i kjøregleden i girkassen. Ikke det at den 5-trinns manuelle girkassen var dårlig: Den var både rimelig presis og rimelig lettsjaltet. Men nok en gang beviste Citroën at overføringen fra girspaken til girkassen ved hjelp av kabler ikke er ideell.

Hvor er hullet?

En annen svakhet ved nye Xsara fant vi under panseret da vi skulle etterfylle noen etterlengtede dråper spylevæske. For hvor var påfyllingshullet? Ikke i nærheten av symbolet som indikerer spylevæske, og heller ikke andre steder. Etter å ha klødd oss i hodet tilstrekkelig lenge fant vi svaret på vår undring: Hullet var rett og slett gjemt bak motordekselet i plast. Dette måtte selvsagt demonteres før fyllingen kunne finne sted. Ingen stor opperasjon, men himmelfallende meningsløst.