Motor og kjøreegenskaper

Et beskjedent motorvolum til tross, Punto 1.2 går fort nok bare du lærer deg hvor effekten er. Den befinner seg nemlig i enden på turtelleren.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vår testbil hadde en 1,2-liters motor med 16 ventiler og 80 hestekrefter. Dreiemomentet er 114 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Dette betyr at trekkraften først dukker opp ved forholdsvis høye turtall.

Kvikk

Tallenes klare tale sladrer ikke om brutale ytelser, men motoren er rask hvis du tillater turtall. Fra 4.000 omdreininger og oppover har du et godt fraspark, som tillater både forbikjøringer og godt driv oppover bratte bakker. Dette forutsetter selvsagt at du girer ned i hvert fall ett, kanskje to gir.

Til tross for at vi har kjørt samme motoren i utgaven med fem dører ble vi igjen begeistret for den lille tassen, men det hjelper også med en egenvekt på kun 900 kilo.

Takler det meste

En langtur på fjellet med solid oppakning og ski på taket avslører virkelig mange aspekter med en bil. Turen foregikk på mange typer underlag og det kan nevnes at Punto klarer utfordringer med snø og is like bra som normalt tørt føre. Tilbakemeldingene fra hjul og understell er gode og det gjør det enkelt å kontrollere bilen under nesten alle forhold. Vi kunne derimot ønske oss bedre retningsstabilitet, men vi skal ikke forlange for mye av det på en såpass liten bil.

Best i byen

Selv om vi var godt fornøyd med fjellturen vår er det i byen Punto viste seg fra sin sterkeste side. Den er kort og oversiktlig, og klarer du ikke lukeparkeringene med denne bilen, burde du vurdere om du kvalifiserer til å ha førerkort. Hvis plassen i det hele tatt er lengre enn bilen får du Punto’n på plass.

En genial funksjon, som heter City, gjør at du kan velge mellom to innstillinger på servomotoren. Når du kjører saktere enn 70 kilometer i timen kan du med en knapp på dashbordet velge høyere virkningsgrad på servoen slik at det blir lettere å vri rattet rundt. Over 70 kilometer vil servoen jobbe normalt uansett om ”City” er koblet på eller ikke. Vi har ikke vært borti andre biler med denne funksjonen og kan bare gratulere Fiat med en løsning som gjør Punto enda enklere i bruk.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.