Motor og kjøreegenskaper

Octavia er tilgjengelig med syv motoralternativer, hvorav tre er dieselmotorer. Vår testbil var utstyrt med en 1,9-liters TDI, og forbruket var kort sagt gledelig.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

TDI-motoren med 1,9-liters salgvolum kan fås i to varianter, en med 90 hestekrefter og en med 110 hestekrefter. Vi fikk hjelp av 110 hestekrefter til å dra tsjekkeren over fjell og gjennom daler.

Gammel kjenning

Octavia med 1,9-liters TDI kom på det norske markedet med 1999-modellene, som kom i 1998. Dette var imidlertid ikke det første verden så av disse motorene. 1,9-literen med 90 hestekrefter møtte norsk jord for første gang under panseret på Audi 80 1992-modell, senere i VW Golf 1994-modell. Det er selvsagt gjort visse endringer på motoren underveis, men i bunn og grunn er dette samme motoren.

Behagelig motor

Du har altså 110 hestekrefter til rådighet. Full uttelling av disse får du ved 4.150 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er på 235 newtonmeter, som kommer allerede ved 1.900 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet som kommer allerede ved 1900 omdreininger, gjør dette til en behagelig motor. Du slipper å jage turtellernåla langt over mot høyre før det skjer noe. Kreftene tar tidlig, noe som også gjør at motoren blir ganske fleksibel med tanke på girvalg ved lave hastigheter.

Hyggelig forbruk

Motoren er absolutt sterk nok, og på tross av bilens størrelse, så har den et hyggelig forbruk. Vi målte et forbruk på 0,5 liter per mil med blandet kjøring. Dette er absolutt en hyggelig opplevelse for lommeboka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til å overføre kreftene til hjulene, satt det på vår testbil en femtrinns manuell girkasse. Denne er lettsjaltet og presis, men den kunne godt vært litt strammere.

Antispinn

Vår testbil var utstyrt med ASR – en antispinn-funksjon som stabiliserer bilen og sørger for at du bevarer veggrepet. Antispinnfunksjonen reduserer motorkraften for å forhindre at hjulene spinner. I ASR-funksjonen inngår ASB-bremser og EDS. Sistnevnte er en elektronisk differensialsperre, som bremser spinnende hjul til hjulene oppnår lik hastighet. Octavia er utstyrt med en flott knapp på midtkonsollen som lar deg slå av ASR-funksjonen dersom dette skulle være ønskelig.

Vi kjørte Octavia over glatte og snødekte fjellveier, og da fikk vi kjenne på kroppen hvordan disse systemene fungerer. Du kan tråkke gasspedalen så langt ned i gulvet du bare makter, men dersom hjulene spinner, vil du ikke få den effekten som du kanskje er vant til og automatisk forventer deg. Men det fungerer – for all del. Og selv om det stjeler noe av moroa, er det definitivt en seier for sikkerheten.

Eksemplarisk

Skoda Octavia oppfører seg stort sett eksemplarisk. Dersom du er litt ute og kjører, understyrer den fint gjennom svingen. Men se opp: Du kan risikere å få en skillelig sleng på rumpa med en god overstyring. I slike tilfeller er det imidlertid ikke noe problem å hente inn bilen. Den er lettkontrollert og gir gode tilbakemeldinger, slik at dersom du bare holder hodet kaldt og ikke gjør noen brå bevegelser, så er du på rett kjøl igjen uten problemer. Litt moro må man da få ha også…

Tilbakemeldingene er som sagt fine, og retningsstabiliteten og styrefølelsen er god.

Les våre konklusjoner, og hvilke konkurrenter du kan se på, i avsnittet konklusjon og konkurrenter.