Motor og kjøreegenskaper

Det skorter ikke på krefter i LandCruiser 90 Arctic Trucks. Snarere tvert i mot...

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det freser fra hjulene, og hekken blir plutselig så alt for lett. Vi opplever effekten av 163 hester og ikke minst dreiemomentet på 343 Nm. Så setter LandCruiseren seg, og kreftene trekker den mot horisonten.

Joda, det er mer enn nok krefter under panseret på Toyota LandCruiser 90 Arctic Truck - og med et dreiemoment på 343 Nm fra 1.600 til 3.200 omdreininger har du kreftene i turtallsområdet du bruker mest.

Lavt forbruk

For under panseret i LandCruiser 90 Arctic Truck sitter det en firesylindret rekkemotor med et slagvolum på 3 liter. Vi målte forbruket til 1,04 liter per mil ved blandet kjøring - det samme som fabrikken oppgir. Likevel gir vi bilen honnør. For dekkene som settes på av Arctic Trucks har både høyere rullemotstand og luftmotstand enn 16 toms (tommers?) dekkene som Toyota monterer originalt.

Bil ble båt

Og at dekkene er brede er lett å merke. For ironisk nok trives ikke Arctic Truck utgaven av LandCruiser 90 på snø og isdekke. Når nysnøen faller bør du nemlig kjøre varsomt, og når den smelter - slik at dammene skapes - bør du ta det enda roligere. Problemet er at dekkene sliter med å drenere bort vannet, flere ganger opplevde vi at bil ble båt.

På snøføre sørget få seipinger i dekkene for at grepet ble katastrofalt dårlig. Heldigvis har bilen en viss grad av tilbakemelding gjennom rattet - det reddet oss ved flere anledninger.

Pinlig

Dessverre stopper det ikke ved dette. For brede hjul gjør styreresponsen dårlig, og retningsstabiliteten elendig. På sporete vei må du gjete bilen, et øyeblikks uoppmerksomhet er alt som skal til før bilen ikke lenger følger sporet du vil at den skal følge.

Og bare for å gjøre det enda mer pinlig for Arctic Trucks. Vi satt oss fast på flatmark, med fem centimeter nysnø på toppen. Og inn hytteveien i Hallingdal måtte vi bruke lavgir, med innkoblet sperre på mellomakselen, for å komme oss frem. Hadde vi satt oss fast da, tør ikke jeg tenke på hva som hadde skjedd, mørkt og frysende kaldt som det var...

Ekstrem terrengbil

Nå kan det selvfølgelig innvendes at Toyota LandCruiser 90 Arctic Trucks er en ekstrem terrengbil, og at den slett ikke kan kjøres som en hvilken som helst sportsbil. Det er vi naturlig nok enig i, men at en bil skal ha en viss form for minste felles multiplum hva gjelder kjøreegenskaper gir vi oss ikke på. På slett og tørr asfalt har bilen det, men ikke på snø og is - og slett ikke dersom vannstanden stiger.