Motor og kjøreegenskaper

Det skiller 15 hestekrefter mellom Opel Corsa Sport og Volkswagen Polo. Det merket vi...

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi lot oss forføre og forlede. For Opel Corsa Sport var morsomst utenfor byen, der den lekte seg gjennom svingene. Styringen var perfekt balansert, og motoren villig. Moro var det, virkelig moro.

Også så idiotsikker. Her er delikat og kontrollert understyring regelen - og det finnes ikke unntak til å bekrefte den. Corsa er rett og slett festlig, og motoren med sine 90 hester fra 1,4-liters slagvolum er munter og testens desidert sprekeste. Forbruket er heller ikke foruroligende, selv om den uten tvil krever flere raffinerte dråper enn de andre bilene i testen. Blandet forbruk er oppgitt til 0,72 liter per mil.

Tung eller lett? Velg selv!

Underholdningsfaktoren ved de andre bilene er ikke like høy som i Corsa, men trygge og forutsigbare kjøreegenskaper har de alle som en. Ingen av bilene har en oppførsel på svingete vei som er egnet til å skremme. De tilgir selv de groveste feil, og har du feilberegnet hastigheten inn i kurven tar du deg lett inn igjen ved å slippe opp gassen og styre.

Og i byen er de lettkjørte, små som de er. Lukeparkeringer går som en lek, og selv de minste lukene kan du smette inn i. Fiat Punto har til og med en egen innstilling på servostyringen som heter "City". Trykker du på knappen på midtkonsollen lyser "CITY" opp i instrumentpanelet, og styringen blir fjærlett. Praktisk, spør du oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke akkurat Ferrari

Corsaens 90 hester til tross. Ingen av bilene er racerbiler, og Volkswagen Polo er det minst. Beskjedne 75 hester er alt du får levert fra motoren med 1,4 liter slagvolum, og det merkes. For fyller du Poloen full av mennesker og bagasje virker det som om asfalten er byttet ut med sirup. Men om motoren i Polo har minst hestekrefter har den mest dreiemoment. Hele 126 Nm ved 3.800 omdreininger i minuttet er mer enn hva Opel henter ut av sin 90-hester. Langt unna er Corsa med sine 125 Nm ved 4.000 omdreininger likevel ikke. Og slik kan vi telle oss nedover, for Toyota Yaris har 124 Nm ved 4.400 omdreininger i minuttet. Ytelsen er 86 hestekrefter.

Taperen hva gjelder dreiemoment er Fiat Punto. 114 Nm ved 4.000 omdreininger er lite sammenliknet med konkurrentene, men dens 80 hestekrefter er med på å rette opp styrkeforholdet.

Lite til oljefondet

Beskjedne ytelser til tross. Motorene holder for de fleste situasjoner på landeveien og i trange bygater er det mer enn nok. Fordelen med lav ytelse og små motorer er naturligvis at forbruket blir hyggelig. Forbruket til Corsa har vi allerede omtalt, og sammenliknet med konkurrentene er det høyt - trass i at det isolert sett er lavt. For Polo nøyer seg med 0,62 liter per mil, eller en desiliter mindre per mil enn Corsa. Punto og Yaris bruker enda mindre, med et forbruk ved blandet kjøring på 0,60 liter per mil.