Motor og kjøreegenskaper

Mye er nytt på Corsa, men noe har også overlevd generasjonsskiftet. Vår motor var den samme som satt i 2. generasjon Corsa – med noen forbedringer, selvsagt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I Norge er Corsa tilgjengelig med fire motoralternativer: 1,0-liter med 54 hestekrefter, 1,2-liter med 65 Hk, 1,4-liter med 90 Hk og 1,8-liter med 125 Hk. Med unntak av 1,8-literen, som er ny i Corsa-sammenheng, er dette motorer som vi kjenner fra forrige generasjon, men som er blitt forbedret med tanke på blant annet utslipp.

1,4-liters motor

Under panseret på vår Corsa Sport satt en 1,4-liters motor. På sitt beste, ved 6.000 omdreininger i minuttet, yter denne 90 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er på 125 newtonmeter ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Jakten på turtall

Å akselerere fra stillestående til 100 kilometer i timen, tar 11,5 sekunder. For å få fullt utbytte av kreftene og oppnå en noenlunde hastig akselerasjon, er du avhengig av en aktiv kjørestil i Corsa 1.4. Som tallene også sier, må du hente en del turtall før kreftene kommer – du må opp i 4.000 omdreininger før dreiemomentet gjør seg gjeldende for fullt, og videre opp til 6.000 o/min før hestekreftene slår til. Du må altså belage deg på en del giring for å utnytte motorens kapasitet.

Kanskje er dette noe av grunnen til at Corsa 1.4 har et noe høyere forbruk enn tilsvarende biler – vår testbil drakk 0,74 liter 95 blyfri per mil med blandet kjøring.

Kjøreglede

Kjøreegenskapene på Corsa er eksemplariske. I plass og komfort nevnte vi at fjæringen er stivere i Sport-utgaven enn i Comfort-utgaven. Dette gjør at bilen får mer sportslige kjøreegenskaper. Styringen er presis og fin, og du får godt med tilbakemeldinger både fra understell og ratt. Bilen sitter godt på veien – og hadde det ikke vært for islaget som dekket veiene i de dype, østlandske skogene, ville vi vært fristet til å benytte frasen ”bilen satt som klistret til veien”...

Corsa fremviser dessuten svært trygge kjøreegenskaper. Vi var som sagt ute på glattisen, og dersom vi provoserte Corsa gjennom svingene, svarte tyskeren med en pen understyring.

Hvordan Corsa står seg mot konkurrentene, kan du lese i avsnittet konklusjon og konkurrenter.