Motor og kjøreegenskaper

Det er en vemmelig følelse å falle. Verre er følelsen når man sitter i en bil, og spesielt ille er det når du vet at det er løs snø under laget av skare som du er i ferd med å slå igjennom. Men V6 motor og firehjulsdrift hjelper.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Å kalle Lexus RX300 for en terrengbil er å gå for langt. Ikke har den lavgir, og markfrigangen er i minste laget til å forsere stubber og småsteiner.

Men det er heller ikke meningen med Lexus RX300. Den skal ikke ha et liv i villmarken, heller skal den speile seg i byens vinduer - eller være på vei til en hytte med oppvarmet garasje.

Hjelp! Vi faller!

Derfor er det med svært blandede følelser vi forlater hovedveien, for å ta fatt på forsvarets stridsvognsløype - i full forståelse med forsvaret, selvfølgelig. Og begynnelsen blir tøff, ikke for bilen men for oss. For ute i snøen brister skaren, som har gjort kjøreturen så langt til en fornøyelse, og vi faller til hjulene igjen får fast grunn under slitebanen. Men også understellet, ja hele undersiden av bilen, er i kontakt med fast grunn. Den bæres naturlig nok av skaren...

Sviktende håp

Derfor er håpet omtrent like sviktende som skaren, og at vi setter bilen i gir for å forsøke å komme oss løs er nesten like tilfeldig som at vi velger å ikke ringe etter forsvarets bergepanser. Men vi trenger verken bergepanser eller annen hjelp, forsiktig gassing får oss løs og gjennom resten av løypen - som altså er beregnet på stridsvogner og ikke japanske luksusbiler à la RX300.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Terrengegenskapene på Lexus RX300 skulle med andre ord holde for de langt fleste av oss. For tøffere "hyttevei" enn det vi prøvde bilen på finnes knapt - og underlaget som bestod av skare og løs snø er blant det verste man kan kjøre på.

Landeveien dens hjem

Men om Lexus RX300 trives blant trær og busker, er det landeveien som er dens hjem. Svært gode kjøreegenskaper, kombinert med VSC - Vehicle Stability Control - sørger for en oppførsel som er nærmest idiotsikker. Det er rett og slett ikke mulig å sette seg i situasjoner som kan bety jobb for biloppretteren på hjørnet, dersom du ikke overskrider alle verdens fysiske lover.

Når det i tillegg gir en viss glede å lose bilen gjennom kurver og vanskelige partier, skulle det meste ligge til rette. Både ut fra et sikkerhetssynspunkt og et underholdningssynspunkt.

Fiiin V6 motor

Med til å frembringe gliset er naturligvis også motoren. I Lexus RX300 er det en silkemyk V6 motor med 201 hestekrefter. Dreiemomentet er 283 newtonmeter ved 4.400 omdreininger. Dermed er 100 kilometer i timen fra stillestående innen rekkevidde på under ti sekunder, mens toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen. Koblet til en automatkasse med overdrive blir resultatet ikke bare komfortabelt, men også potent. Heller ikke forbruket er skremmende - i alle fall ikke dersom du har råd til å legge snaue 800.000 kroner på bordet for en bil - vi målte 1,27 liter per mil ved blandet kjøring.