Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke ofte det blir snakk om fart og moro når du har en 1,6-liters motor til disposisjon, Nissan Primera er et hederlig unntak.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan Primera er utstyrt med en 1,6-liters motor som yter 106 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 140 newtonmeter ved 2.800 omdreininger i minuttet. Tallenes klare tale må bli at dette blir det lite kjøreglede ut av.

Vi ble lurt

Maksimalt dreiemoment ligger på 2.800 omdreininger, men det kjennes ikke riktig slik ut. 1,6 literen i Primera er nemlig mye sprekere lenger opp i turtallsregisteret. Det er først ved 4.000 omdreninger at det begynner å bli noe sving på sakene, og til å være en såpass liten motor i en sedan på over 4,5 meter må vi si at dette er imponerende.

Hvis du skulle føle behov for å teste øvelsen 0-100 kilometer i timen vil dette ta akkurat 12 sekunder og toppfarten er hele 186 kilometer i timen.

Dårlig fleksibilitet

Det er ikke mange motorer på denne størrelsen som kan slå i bordet med skikkelig fleksibilitet, og det kan heller ikke Primera 1.6. Det er tvingende nødvendig bruke girspaken flittig for å at du skal få optimal trekkraft fra motoren.

Litt gjørmete

Det er ikke bare greit å finne frem i girkassa på Primera. Her finnes det potensiale for flere forbedringer. For det første minner den litt om en labyrint og det er litt vanskelig å vite om den er gir eller ikke.Når vi først er i gang med klagingen nevner vi også at det er mye motstand når du sjalter fra gir til gir.

Gode kjøreegenskaper

Nissan ar brukt en av verdens mest krevende baner til utviklingen av Primera, Nürburgring Nordschleife. Den 21 kilometer lange banen er preget av mange svært vanskelige svingkombinasjoner og lange sletter.

Primera er konstruert slik at hjulene alltid skal ha 90 graders vinkel mot veibanen. Dette er nok mye av grunnen til at Primera liker seg på svingete veier og har så godt grep.

Tilbakemeldingene fra dekkene til rattet er gode og det er ikke vanskelig å skjønne hva Primeraen til en hver tid holder på med.

Lettkjørt

Det er lite hokus pokus å ta seg frem med Primera. Den byr på få overraskelser og selv under kritiske situasjoner blir du eksponert for svært få ubehagelige overraskelser.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.