Motor og kjøreegenskaper

Hva er likheten mellom Porsche og Subaru? Jo, begge har lagt sin elsk på boksermotorer. Derfor brumler det godt under Impreza-panseret.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den viktigste forskjellen mellom en boksermotor og en vanlig rekkemotor, er at boksersylindrene ligger vannrett. En annen forskjell er at boksermotoren produserer en spesiell lyd, og den legger du garantert merke til under en tur i en Impreza. Brumlelyden er en fryd når du kjører aktivt, men er ikke en like kjær følgesvenn på langtur - spesielt ikke når du ønsker å kommunisere med baksetepassasjerene.

Sprek motor

Selv om tolitersmotoren harker litt hver gang du skal starte den opp, er det ingen ting å si på ytelsene. På papiret yter den 125 hestekrefter, og her er vi sikre på at Subaru ikke har overdrevet. For vi hadde snarere følelsen av at motoren var god for 135 hestekrefter. Motoren er nemlig svært sprek og har ingen problem å ta med de 1.205 kiloene med på dans.

Når du passerer 3.500 omdreininger i minuttet (o/min), vil du kjenne at motoren virkelig begynner å kose seg. Herfra trekker den jevnt opp til rødmerkingen ved 6.200 o/min. Den beste gassresponsen oppnås rundt 4.500 o/min.

Godt bunndrag

Motoren er altså frisk og du har nok effekt til å foreta effektive forbikjøringer. Men bokseren er ikke bare sprek, den er også fleksibel. Den trekker brukbart allerede fra 1.500 o/min, noe som gjør at du slipper å gire hver gang du møter på en motbakke.

Tørst

Motor og kjøreegenskaper

Men det er to ulemper knyttet til motoren. Den første har vi allerede nevnt - det høye lydnivået. Den andre ulempen er bensinforbruket. Vårt testeksemplar svelget unna 1,06 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Det å eie en Impreza 2.0 GX kan derfor bli en dyr fornøyelse. Fordi bensintanken kun rommer 50 liter, får bilen også kort aksjonsradius.

Den femstegede manuelle girkassen er relativt kortsteget og betjenes med en liten, men behagelig girkule. Girkassen er svært lettsjaltet og vi opplevde aldri problemer med å få bilen verken i førstegir eller revers.

Glimrende kjøreegenskaper

Girkassen overfører motorens krefter til alle fire hjul, og nettopp Subarus permanente firehjulsdrift er bilens største styrke. For det første har du gleden av svært god fremkommelighet på glatt føre, for det andre har bilen glitrende kjøreegenskaper.

På tørr asfalt opptrer bilen usedvanlig nøytralt. På ekstremt glatt føre vil du merke at bilen understyrer hvis den provoseres. Men understyringen oppleves helt udramatisk og er lett å hente inn igjen. Vi tør derfor påstå at Imprezas kjøreegenskaper er blant de tryggeste på markedet.

Dvask styrefølelse

Motor og kjøreegenskaper

Det at bilen er trygg, forhindrer ikke at du kan ha det moro med Impreza. For bilen elsker lave gir, høyt turtall og svinger. Det er derfor synd at styrefølelsen er såpass dvask. Med en mer direkte styring ville Impreza 2.0 GX vært enda artigere og virkelig levd opp til sitt sportslige utseende.

Effektive bremser

Bremsene er det derimot ingen ting å si på. Subaru har kostet på seg skivebremser både foran og bak, de fremre er i tillegg ventilerte. De kraftige bremsene får raskt stans på bilen, samtidig som de er lette å dosere når du ønsker mer forsiktige nedbremsinger. I tillegg oppfører Impreza seg svært stabilt ved nedbremsing fra høye hastigheter.

Kreativ løsning

Impreza trives altså på landeveien, men takker ikke nei til en bytur av den grunn. Blant annet sørger en stor bakrute for at bilen er overraskende lett å lukeparkere.

Vi må også nevne en artig finesse, bakkestarthjelperen. Den aktiveres når du har trykket inn clutchen og deretter trykker inn bremsen. Når bakkestarthjelperen er aktivert, kan du slippe bremsen uten at bilen triller bakover. Dermed det bare å gi gass og slippe ut clutchen når lyset blir grønt. Praktisk.

Vi skrev innledningsvis at Impreza skiller seg fra mengden på godt og vondt. Les mer om ”det vonde” i artikkelen ”Plass og komfort”.