Motor og kjøreegenskaper

Til tross for at Zafira er høy og stor imponerer den gjennom svingene. 2,2-literen bidrar med fres og snert i frasparket.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Opel Zafira klarer 0-100 kilometer i timen på 11 sekunder blank med automatgir. Resultatet imponerer vel ingen, men det holder for denne typen bil. Motoren trekker godt helt fra bunnen og du har virkelig bruk for antispinn funksjonen som er standardutstyr på denne bilen. Det er fort gjort å rive hjulene løs fra underlaget, selv på tørr asfalt.

Godt dreiemoment

2,2-literen har et dreiemoment på 203 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Ideelt sett ville vi hatt mer trekkraft tidligere, men siden motoren har et lavt støynivå og går svært vibrasjonsfritt gjør det ingenting at toppen ligger så høyt. Kurven for dreiemoment er også veldig flat. Slik får du mye kraft til disposisjon over et bredt register.

Ikke en gang ved forbikjøringer er det nødvendig og bruke ”kick down"-funksjonen. Det er bedre å la motoren jobbe på det turtallet den er sterkest ved.

3 programmer

Automatkassa på Zafira har fire gir og er veldig høyt giret. I 90 kilometer i timen murrer motoren godmodig i underkant av et par tusen omdreininger, det hjelper virkelig på langturegenskapene.

Når du starter bilen er alltid basisprogrammet gjeldende. Hvis du vil at sjaltingen skal foregå på et høyere turtall kan du trykke på knappen som er merket ”S”, på toppen av girspaken. Da har du justert deg inn på sportsinnstilling. Hvis du derimot skal kjøre på isete og glatt underlag kan du trykke på knappen som er merket med en snøstjerne til høyre for girspaken. Da kjører du i gang på tredje gir. Det hjelper betraktelig på holkeføre.

Krenger lite

Du skulle tro at en bil med denne fasongen ikke ville få de helt store kjøreegenskapene, men det er ikke riktig. For det første har Zafira et fast og stramt understell som gir følelse av stabiltet og trygghet selv i litt kritiske situasjoner. Du blir eksponert for en smule understyring, så sant du ikke gjør tabben å gå av gassen midt i svingen. Da kommer baken med en liten vift, men ikke veldig alvorlig. På grunn av det stive understellet, er krengingen i Zafira veldig beskjeden. Dette bidrar ytterligere til de gode kjøreegenskapene.

Passer i byen

Zafira er bygd på samme plattform som Astra, og selv om Zafira er den største av fleksibilene har den ikke mistet fleksibiliteten i byen. Du snirkler deg greit fremover og lukeparkering er ikke noe stort problem takket være en total lengde på beskjedene 432 centimeter.

Hva er det plass til i en Zafira?

Les videre om plass og komfort på denne lenken.