Motor og kjøreegenskaper

C180 har riktignok den minste motoren i C-klasse-familien, men er ingen sinke av den grunn. Under panseret finner du nemlig en frisk toliter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den firesylindrede motoren yter 129 hestekrefter, noe som selvsagt ikke er så mye med tanke på at C180 veier 1.455 kilo. Men C180 er ikke undermotorisert. Hvis du gir motoren litt turtall å jobbe med, blir den faktisk et friskt bekjentskap.

Fra 3.500 o/min våkner motoren til liv, og ved passering 4.500 o/min har du nok effekt tilgjengelig til å gjennomføre sikre forbikjøringer på landeveien. Ved høye turtall er gassresponsen kvikk og drivlinjen stram, noe som høyner kvalitetsinntrykket.

Tørst

Forbruket av drivstoff, er ikke like positivt . Mercedes-Benz oppgir selv at bilen trenger 0,93 liter bensin per mil ved blandet kjøring, noe som i seg selv er mye. Vår egen måling viste at motoren hadde forsynt seg med hele 1,23 liter per mil. Det er kort og godt altfor mye.

Tilstrekkelig kraft

Maksimalt dreiemoment, 190 newtonmeter, er ikke på plass før ved 4.000 o/min. Likevel er motoren sterk nok til at den klarer å holde farten oppe også ved lavere turtall. Dermed slipper man å ty til girspaken hver gang man møter en motbakke. Og det skal man være glad for. For girskift er langt fra noen fornøyelse

Skuffende girkasse

Den manuelle sekstrinnskassen lever på ingen måte opp til forventningen man har når man setter seg inn i en bil i 350.000–kroners-klassen. For girkassen er både slarkete og upresis. For eksempel kan girspaken beveges flere centimeter sidelengs når den står i gir. For å få girkassen i revers, som ligger nede til venstre, må du løfte girspaken. De fleste vil oppleve dette som uvant de første dagene.

Girkassen har som nevnt et sjette trinn. Utvekslingen for sjettegiret er åpenbart valgt med tanke på tyske autobahner - i 100 kilometer i timen er motorturtallet så lavt som 2.400 o/min. Det er derfor et fåtall norske vegstrekninger som egner seg for sjettegiret.

Imponerende dempere

Om sjettegiret ikke først og fremst er laget for norske veier, skulle man tro at hjuloppheng, dempere og fjæringer var det.

C180 byr nemlig på imponerende fjæringskomfort. Bilen takler alt fra hullete bygater og fartsdumper, til kommunale landeveier som sist ble asfaltert på 70-tallet. Det hører med til sjeldenhetene at ujevnheter i underlaget forplanter seg opp i setet.

Rampete oppførsel

C180 er ustyrt med elektronisk stabilitetskontroll (ESP), men hvis du slår av din elektroniske følgesvenn, vil du oppdage at C180 er en bil som lever. På tørr asfalt er oppførselen relativt udramatisk. Bilen advarer føreren ved å understyre, og skal provoseres hardt før den kommer med hekken.

Når veien først blir glatt, viser C180 en mer usympatisk side. Selv ved forsiktig gasspådrag risikerer du at hekken begynner å bevege seg sidelengs. Er du ikke raskt til å korrigere, kan sladden bli ubehagelig bred. C180 ville med andre ord vært en skummel vinterbil, hvis det ikke hadde vært for ESP-systemet. Når du kobler inn ESP-systemet blir bilen imidlertid snill som et lam. Systemet tar nemlig i bruk både bremser og drivstoff-struping hvis det registrerer antydning til sladd.

Dårlig fremkommelighet

ESP-systemet legger altså en demper på den rampete oppførselen, men systemet klarer ikke å forhindre det faktum at C180 har svært dårlig fremkommelighet på vinterføre. Uansett hvor hardt antispinn-systemet arbeider, klarer det ikke å veie opp for at bilen har bakhjulsdrift og en lett hekk. Vi ble gjentatte ganger stående fast i bakker der det ville vært utenkelig å bli stående fast med en forhjulsdrevet bil. Det gjør ikke saken bedre at C180 har fotbrekk i stedenfor vanlig håndbrekk. Fotbrekk er som kjent langt dårligere egnet enn håndbrekk ved bakkestart på glatte veier.

Kraftige bremser

Bremsene er derimot gode og jobber svært nært grensen for låsing, noe som gir korte bremsestrekninger. Bremsene er i tillegg lette å dosere. Dessverre trekker bilen svakt til venstre ved harde oppbremsinger fra høy hastighet. Dette er noe du kun vil merke dersom du slipper rattet. Årsaken til at vi likevel tar det med, var at vi hadde forventet bedre. Vi har nemlig testet en rekke andre bilmodeller som opptrer hundre prosent stabilt ved nødbremsing.

God på langtur

Det er imidlertid ingen ting i veien med retningsstabiliteten i fart. Dermed slipper du å bruke ressurser på å gjete bilen. Dette, kombinert med de gode demperne, er med på å gjøre C180 til en svært behagelig langturbil. Bilen trives imidlertid også i byen, der du blant annet kan glede deg over god svingradius, gode speil og god sikt bakover.

Hvor god er sidestøtten i forsetene? Hvor mange er det plass til i baksetet? Og hvilke elektroniske godsaker kan C180-eiere glede seg over? Les mer i avsnittet ”Plass og komfort”.