Motor og kjøreegenskaper

BMW 520 d imponerer med sin lille dieselmotor. Til tross for at bilen er tung, savner du ikke nevneverdig mye effekt.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

520 d egner seg helt klart best til langkjøring, og det skyldes i stor grad den manuelle girkassen og en kløtsj med lang vandring.

Passe motorisert

Motoren er firesylindret, og har selvfølgelig både turbo og ladeluftkjøler. Effekten er 136 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og dreiemomentet er 280 Nm ved 1.750. Det velkjente og bråe rykket, der dreiemomentet er på sitt sterkeste, er ikke så fremtredende på denne bilen som vi har opplevd hos andre merker. På BMW’en er det en jevnere og roligere levering av effekten. Det kjennes ikke så heftig ut, men ta en titt på speedometeret, der står det hvitt på sort at du bør passe deg både titt og ofte for ikke å ende opp med å snekre paller.

God på bunn

Normal kjøreteknikk på en dieselbil skiller seg sterkt fra en bensinbil, og særlig i BMW-sammenheng. BMW’s rekkeseksere kjenner vi jo godt, og de er prisgitt høyt turtall for å ”virke” skikkelig. Det er mildt sagt uvant å sitte med den blåhvite logoen i rattet å kjenne muskler fra motoren med turtelleren rett over 2.000 omdreininger. I norske hastigheter kan du virkelig spare på stempelslagene, og i 80 kilometer i timen holder motoren rett over 1.500 omdreininger i minuttet.

Vi hadde ikke de helt store forventingene til en toliters diesel i en såpass tung bil, men selv forbikjøringer går overraskende smertefritt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektronikken tar over

I kraftige stigninger og på glatte partier skapte dreiemomentet situasjoner hvor bilen var på vei ut av kontroll, eller riktigere, den ville ha vært ute av kontroll hvis ikke elektronikken hadde fulgt med. Den lille gule lampa midt på instrumentbrettet blinker iltert hvis du presser på for mye. 520 d er ikke utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll, men den vanlige antispinn-funksjonen hjelper også en hel del, selv om den ikke begrenser naturlovene på samme måte som stabilitetskontrollen. Det viste seg at antispinnfunksjonen fungerer desidert best når bilen er fart. Da vi først satt fast var det egentlig like greit og la elektronikken hvile, og isteden bruke gode gamle triks for å komme løs.

Fast i fisken

520 d er ikke noen sportsbil og motoren understreker nettopp det. Men den er allikevel godt strammet opp og gir på ingen måte noe slapt inntrykk. Du kan stå på gjennom svingene og det er ingen tegn som tyder på at bilen ikke trives med situasjonen. Hvis du ”glemmer” å bremse opp foran svingene vil du merke at den slipper ganske likt foran og bak, men at den er litt følsom for bremsing i svingene. Da kommer baken fort. Ellers kan du glede deg over presis styring med gode tilbakemeldinger og det er generelt få overraskeleser du blir eksponert for.

Grumsete girkasse

Det er ikke ofte vi kjører BMW med manuell girkasse, men de gangene vi har gjort det har det ofte vært noe å sette fingeren på. Det er det nå også. Den kunne med fordel vært mer presis og det burde vært lettere å sjalte fra gir til gir. Det er ikke ofte vi presterer å sette bilen i andregir i gir i stedet for fjerde, men det hendte faktisk et par ganger med BMW’en. Vi skulle derfor gjerne hatt automatgir på denne BMW’en også, men det finnes ikke til denne motoren i en 5-serie.

Lavt forbruk

Med både blandet kjøring og en langtur på over 120 mil, er det forbausende hvor lite drivstoff bilen bruker. Vi hadde et snittforbruk på 0,74 liter per mil, og det må sies å være bra for en bil på nesten 1.600 kilo. Du kjører med andre ord cirka 100 mil mellom hver fylling. Dette er en av de store fordelene med denne motoren og hvis du pendler langt, eller generelt kjører mye bør dette være et viktig poeng ved valg av bil.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.