Motor og kjøreegenskaper

Vi har allerede kritisert motoren for dens vibrasjoner, det kan likevel ikke ta fra den det faktum at den er ivrig arbeidende – og sterk.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen har ikke kastet seg på Common-Rail-bølgen som alle andre produsenter av dieselbiler for tiden rir på. Volkswagen satser på pumpedyse.

Ekstremt trykk

De største forskjellene er at systemet ikke har noen egen høytrykkspumpe –men faktisk bruker en kamaksel til å bygge opp trykket. Og trykk blir det. Hele 2.050 bar sprøytes drivstoffet inn i sylinderen med, til sammenlikning har høytrykkspyleren du vasker bilen din med sjeldent mer enn 150 bar.

Fordelen er bedre forstøving av drivstoffet, mer effektiv forbrenning og mer ytelse per dråpe. Vi målte forbruket til å være respektable 0.69 liter per mil ved blandet kjøring.

Hard gange

Problemet med pumpedyse-motorene til Volkswagen er imidlertid at de har en hard gange. Spesielt lett å merke var det i vår testbil, ved flere anledninger lot vi oss irritere av motorens harde og til dels støyende gange. Det skal likevel ikke underslås at den 1,9-liters store dieselmotoreen har krefter så det burde holde for de langt fleste av oss. Fra 1.900 omdreininger i minuttet har du nemlig maksimalt dreiemoment, som er 310 Nm, tilgjengelig. Det gjør Passat til en sprinter. For akselerasjon i fart gjør den uanstrengt og med en nærmest overlegen effektivitet.

Dårlig manuell kasse

Likevel ville vi ha valgt denne bilen med automatgir. For den seks-trinns manuelle girkassen i Passat 130 Tdi er slett ikke noen ingeniørmessig genistrek. Flere ganger hadde vi problemer med å legge inn revers, samtidig som girskiftene var tunge og trege.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor er det trist at Volkswagen bare leverer Passat 130 TDi 4Motion med manuell girkasse. Den ville utvilsomt blitt en mer komfortabel bil med automatkasse. Ikke bare hadde du sluppet å gire, men høyst sannsynlig hadde også vibrasjonene vært en saga blott.

4Motion=Quattro

Til å plante kreftene i bakken var vår bil utstyrt med firehjulsdrift, 4Motion. Dette er det samme systemet som Audi bruker i sine biler, da under navnet Quattro. At kjøreegenskapene blir bedre som en følge av 4Motion er hevet over enhver tvil, traksjonen er også god.

Gode kjøreegenskaper

Passat 130 Tdi Highline har en litt sportslig apell. Ikke bare fordi den er utstyrt med sportsseter og sportsratt, men også fordi motoren er sprek. Derfor er det godt at også kjøreegenskapene er bra. Styringen er presis, og tilbakemeldingene fra styring og understell gir tydelige signaler om hva som skjer. Noen overraskelser får du ikke servert.