Motor og kjøreegenskaper

Bunndrag som en dieselmotor - kombinert med bensinmotorens turtallsvillighet. Turbomotoren i Passat 1.8 T er en særdeles fleksibel kraftkilde.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen-konsernets turboladede 1.8-liter er på ingen måte unik for Passat 1.8 T. Den samme motoren finner vi igjen i alt fra Seat Ibiza og Audi A3 til Skoda Octavia og Volkswagen Sharan. Vi forstår godt hvorfor denne motoren har blitt en av Volkswagen-konsernets mest utbredte arbeidshester. Motoren er nemlig både sterk og kvikk på en gang.

Full kraft fra 1.750 o/min

Mens en vanlig bensinmotor som regel trenger opp i mot 4.000 o/min før den yter maksimalt dreiemoment, yter Volkswagens turbo-motor hele 210 newtonmeter allerede ved 1.750 o/min. Kraften er med andre ord på plass svært tidlig i turtallsregisteret, noe som fører til at du slipper å gire like ofte som du må med en vanlig bensinmotor.

Denne egenskapen deler 1.8 T-motoren med dieselmotorene. Det som imidlertid skiller den skarpt fra disse, er turtallsvilligheten. For mens de fleste dieselmotorer kneler før du når 5.000 o/min, kan denne turbomotoren presses til godt og vel 6.500 o/min. Det betyr at du har et svært bredt turtallsregister å spille på.

Jevn effektøkning

Det er ikke bare på papiret at denne motoren imponerer. Vi merket skyvet i ryggen før vi passerte 2.000 o/min og så ingen grunn til å gire før vi nådde rødmerkingen - effekten øker nemlig jevnt hele veien. Hvis du er vant til ordinære familiebiler, vil du bli imponert over Passat 1.8 T, som klarer øvelsen 0-100 på 9,2 sekunder.

Kraftig

Motoren er så kraftig at du uten problemer kan starte fra stillestående i andregir, og motoren er alltid parat for gasspådrag. På lave turtall preges gassresponsen av at du må vente noen tideler på turboen, men over 4.000 o/min er gassresponsen nærmest umiddelbar.

Akseptabelt forbruk

Motoren er ikke blant de mest gjerrige, men forbruket er heller ikke avskrekkende. Vårt testeksemplar klarte seg med 1,1 liter bensin per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er akseptabelt med tanke på bilens størrelse og motorens ytelser.

Girkassen er relativt kortsteget og den klassiske runde girkulen ligger godt i hånden. Etter vår smak kunne det gjerne vært noe mindre motstand ved girskift, men girkassen kan på ingen måte betegnes som treg.

Må gjetes

Passat 1.8 T har altså en kraftig motor, noe som ikke alltid er like heldig i kombinasjon med forhjulsdrift. Ved hardt gasspådrag trekker bilen merkbart til sidene, og det gjelder dermed å holde et fast grep i rattet. Det er ikke bare ved hard kjøring at bilen må gjetes. Passat 1.8 T med 205/55-dekk er nemlig ikke spesielt begeistret over hjulspor i vegbanen.

Slår nedi

Smådumper og hull, derimot, er ikke noe problem. Disse svelges raskt og elegant unna av demperne. I byen skal du imidlertid ta det litt med ro. Bilen er nemlig så lav at den slår nedi hvis du ikke tar det særdeles rolig over fartsdumpene. Dette er selvsagt irriterende og blir et reelt problem hvis bilen er fullastet.

Effektiv elektronikk

I likhet med stadig flere biler er også Passat 1.8 T utstyrt med den usynlige følgesvennen ESP (elektronisk stabilitetskontroll). Straks systemet merker antydning til skrens, tas både bremser og drivstoffkutt i bruk for å holde bilen på rett kurs. Systemet arbeider forbilledlig og resulterer i en særdeles lite nervepirrende oppførsel. Hvis du velger å koble ut ESP-systemet, vil du oppdage at bilen er en svoren og udramatisk understyrer. Selv uten ESP-systemet er det nærmest umulig å provosere bilen inn i overstyring.

Bremsekraftfordeling

Passat 1.8 T er utrustet med elektronisk bremsekraftfordelig, noe du vil merke ved harde oppbremsinger. Bilen opptrer usedvanlig stabilt selv ved nødbrems fra høy hastighet på ujevnt underlag. Samtidig arbeider bremsene svært tett opp mot grensen for låsing av hjulene, noe som gir korte bremsestrekninger.

Upresis styrefølelse

Som du har merket, har vi lite å utsette på bilens motor og kjøreegenskaper. Men én ting kunne vært bedre - styrefølelsen. Servoen er nemlig etter vårt syn for kraftig, noe som bidrar til at styrefølelsen blir upresis og at kontakten med forhjulene svekkes.

Men vi kan ikke gi oss her, vi må ta en titt inni bilen også. Les mer i artikkelen "Plass og komfort".