Motor og kjøreegenskaper

Nissan Almera Tino leveres med tre motoralternativer: To bensinmotorer, med et slagvolum på henholdsvis 1,8 og 2 liter, samt en 2,2-liters turbodiesel. I testbilen satt den minste bensinmotoren.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Som nevnt tok ikke Nissan seg bryet med å utvikle nye motorer til Almera Tino. 1,8-literen som satt under panseret på testbilen ble introdusert høsten 1999, og er å finne i så vel Primera som Almera.

Motoren er en erkejapansk rekkefirer med fire ventiler per sylinder. Maksimal ytelse er 114 hestekrefter, og dreiemomentskurven når 158 newtonmeter ved 2.800 omdreininger. Toppfarten er oppgitt til 173 kilometer i timen, og 0 til 100 kilometer i timen går unna på 12,7 sekunder.

Et høylydt gjesp

Tallene forteller i klartekst at motoren ikke er noen versting. Det trenger man da heller ikke i en familiebil. Likevel er den alt annet enn lavmælt: Under akselerasjon eller turtall over 3.500 omdreininger er motorstøyen påtrengende. I femtegir holder du deg heldigvis godt under denne grensen, så lenge du ikke bryter norske fartsgrenser.

Det er heller ikke ofte du trenger å dra turtelleren opp mot rødmerkingen i bakker eller under forbikjøringer. Motoren trekker godt på hele turtallsregisteret. Konklusjonen blir at Almera Tino 1.8 er like bunnsolid og kjedelig som kjøpegruppen – Den Veletablerte Kjernefamilien.

Er bilen i gir?

Girkassen hadde vi også problemer med å bli helt dus med. Den var rett og slett gjørmete. Problemet ligger i hovedsak i at det ikke er helt enkelt å fastslå om bilen er i gir eller ikke. Dette har vi også opplevd med andre Nissan-biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ut på glattisen

På litt mer krevende underlag får imidlertid Almera Tino vist frem sine beste egenskaper. På isholke og snøkledde fjellveger glimret bilen med særdeles god fremkommelighet. Vi ble ikke stående fast en eneste gang, til tross for at vi utfordret skjebnen titt og ofte.

Bilen satt også godt på svingete veger. Styringen var hele tiden presis og trygg, dog med en anelse understyring når vi provoserte den maksimalt.

Almera Tino er utstyrt med ventilerte bremseskiver både foran og bak. Bremsene er selvfølgelig blokkeringsfrie og har elektronisk bremsekraftfordeling. Dette gjør nødbremsing til en relativt ukomplisert oppgave.

Tørst

Nissan oppgir forbruket til Almera Tino til 0,78 liter per mil ved blandet kjøring. Under prøvekjøringen slurpet imidlertid motoren i seg nærmere én liter bensin for hver mil vi tilbakela. Vel, vi innrømmer det: Vi testet bilen, vi kosekjørte den ikke. Og, klimaanlegget var i drift store deler av tiden. Likevel er et forbruk på 0,95 liter per mil litt i overkant av hva vi hadde forventet.