Motor og kjøreegenskaper

Såpass med effekt som det er i vår 1,8-liter må du nesten ha. Vi ville i hvert fall ikke hatt mindre motor en dette.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo V40 er en bil som stort sett trives godt i de fleste situasjoner. Det som derimot er den beste egenskapen til V40 er langtursegenskapene.

Passe motorisert

Motoren er firesylindret og effekten er 122 hestekrefter ved 5.800 omdreininger. Dreiemomentet er 170 Nm ved 4.000 omdreininger. Dette er om lag det samme som konkurrentene i sette segmentet.

Det du like godt kan venne deg til det med en gang, er at motoren trekker godt først når du kommer litt opp i turtall. Hvis du skal foreta forbikjøringer eller andre kraftkrevende oppgaver, blir du med andre ord tvunget til å gire ned et hakk eller to.

Skulle du føle for å lesse bilen helt til grensen for hva den tåler (1.800 kg totalvekt) vil du nok også føle behov for mer effekt under panseret.

I åpent landskap

Når det ikke er noen spesielle utfordringer som skal håndteres, er det ingenting å utsette på fremdriften. Motoren murrer greit i femtegiret og du klarer å holde deg der hvis ikke kartkotene står for altfor tett.

Kranglete girkasse

Det som også er synd er at det er vanskelig å finne frem i girkassa. Det er tungt å sjalte mellom girene og du gleder deg derfor ikke til girskiftene. Her er det rom for store forbedringer. Siden jeg satt i bakerste posisjon med setet, var det også vanskelig rekke helt frem til første, tredje og femte giret.

Fast i fisken

V40 Sport er ikke noen sportsbil, men den føles allikevel stram og presis og gir på ingen måte noe slapt inntrykk. Du kan stå på gjennom svingene og det er ingen tegn som tyder på at bilen mistrives med situasjonen. Ellers kan du glede deg over presis styring med gode tilbakemeldinger.

Landeveien kaller

Volvo V40 er forholdsvis oversiktlig og lettkjørt både i byen og på landeveien. Volvo kan nemlig skryte på seg god retningsstabilitet og et stramt understell. Unnamanøvre går som en drøm.

På en av våre mange testruter har telehiv i veien forvandlet et noenlunde flatt dekke til noe som ligner en berg- og dalbane. Her fikk fjæring og demping virkelig kjørt seg og vi må si at vi ble imponert over Volven her. Både små og store ujevnheter håndteres på en mesterlig måte.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.