Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke til å unngå at man forventer seg litt når motoren er påstått å skulle yte 160 hestekrefter, og bilen heter Sport til etternavn.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi skal ikke holde deg på pinebenken: Ønsker du en sportslig bil, bør du ligge unna Peugeot 406 Sport. Den er rett og slett ikke sportslig.

Herlig rampete

Har du kjørt Peugeot 405 Mi16 vet du hva vi snakker om. Sportslig, morsom og ikke så rent lite rampete – akkurat slik vi i vår enfoldighet hadde håpet at Peugeot 406 Sport også skulle være. Derfor var adrenalinet allerede på vei ut i blodårene da vi vred rundt tenningsnøkkelen og lot bilens 2,2 liter med slagvolum fylle seg med en herlig blanding av luft og bensin. Inn med første, full gass – og grenseløs skuffelse. Aldri har vi følt 160 hester så lite på kroppen.

Må vi dytte?

De offisielle tallene fra Peugeot bekrefter våre bange anelser. Det går for dårlig. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går på 10 blank, det samme som Peugeot 406 med 137 hester og 2-liters slagvolum bruker. Faktisk er vår Peugeot tregere enn 2-literen på øvelsen 0 til 400 meter - 17,1 sekunder bruker vår bil, 17 sekunder bruker toliteren.

Men om akselerasjonstallene ikke imponerer greier i alle fall forbruket å glede. På blandet kjøring brukte ikke 406 Sport mer enn 0,75 liter per mil.

Vi kvesser kniven

Nei, noen racer er 406 Sport ikke, trass i variable ventiltider (VTC), 160 hester og 217 newtonmeter i dreiemoment. Likevel redder dreiemomentet motoren fra den grusomste slakt. Ved landeveiskjøring er nemlig motoren ganske så fleksibel, trass i at maksimalt dreiemoment ikke oppnås før ved 3.900 omdreininger i minuttet. Men akselerasjonen i fart er likevel for dårlig når vi vet at det skal skjule seg 160 hester bak løven i grillen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bedre presisjon

Peugeot 406 Sport har forhjulsdrift og fem-trinns manuell girkasse. På sedvanlig Peugeot-maner skjer overføringen mellom girspak og girkasse ved hjelp av stålwire, og merkelig nok var girkassen i 406 Sport bedre enn hvordan vi har kjent den tidligere. Vanligvis fører Peugeots løsning til dårlig presisjon og lange kast. I Peugeot 406 Sport var presisjonen merkbart bedre enn hva vi er vant til, og kastene kortere.

Gode kjøreegenskaper

Heller ikke kjøreegenskapene sladrer om at dette er en bil Peugeot har lagt sjelen sin i. Peugeot 406 Sport kjører som alle andre 406 vi har kjørt – trygt, sikkert og forutsigbart, men langt fra sportslig. Gode tilbakemeldinger fra styringen gjør imidlertid sitt til at kjøreturen også på svingete vei blir underholdende.

Dau motor og høyst ordinære kjøreegenskaper kjennetegner altså Peugeot 406 Sport, la oss ikke håpe at Peugeot har ødelagt komforten og plassen i prosessen. Les videre i kapittelet ”Plass og komfort”.