Motor og kjøreegenskaper

Glem sportslighet, glem hektiske rivstarter – ønsk komfort og duvende kjøreglede velkommen.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tradisjonelt var amerikanere utstyrt med buldrende V8-motorer, Chrysler Sebring har ingen V8-motor. Derimot har den en høyst normal rekkemotor med fire sylindre, 16 ventiler og moderate 141 hestekrefter.

Vi har ikke målt akselerasjonen på Sebring, og importøren oppgir ikke akselerasjonstallene, men basert på ryggmargsfølelsen er ytelsene respektable. Og med automatgir trenger du ikke å bekymre deg om girskiftene, det ordner bilen selv.

Automatgir standard

Automatgir er nemlig standard på Chrysler Sebring. Og som på de fleste biler med automatgir i dag, gir også Sebring muligheten til å skifte gir ”manuelt”. Autostick kaller Chrysler systemet, og i motsetning til andre systemer har Chrysler valgt samme løsning som Mercedes-Benz, nemlig at du beveger girspaken sideveis for å skifte gir. Fint system når du trenger motorbrems, men tro ikke at det gir noe sportslig preg.

Merkelig er det også at girkassen på Sebring bare har fire gir, fem gir – eller til nød fire gir og overdrive – har for lengst blitt standarden å strekke seg etter.

God retningstabilitet

Ute på veien overrasker Sebring. Retningstabiliteten er god, og kjøreegenskapene godlynte. For høy hastighet inn i svingen kvitteres med godmodig understyring, men forvent ikke at du skal bli overøst med tilbakemeldinger fra styring og understell. Chrysler Sebring liker nemlig å holde på hemmelighetene så lenge som mulig, og det er først når dekkene mister grepet på underlaget at du oppdager at farten er i høyeste laget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er ikke dette noe stort problem, for hvem kjøper vel en Sebring for å agere Schanche i hver en sving?

Tilbudet av amerikanske biler er ikke stort i Norge, i allefall ikke biler på Sebring sin størrelse. Konkurransen fra Europa er imidlertid hard. Er den for hard? Les avslutningen av testen i kapitlet Konklusjon og konkurrenter.