Motor og kjøreegenskaper

Vi har alle hørt om V6, V8 og sågar V12 motorer. V5-motorer er imidlertid sjeldne, i dag finner du det bare under panseret på Seat Toledo, Volkswagen Golf og Passat.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Seat Toledo V5 har en femsylindret V-motor under sitt langstrakte panser. Fem sylindere arrangert i V-form, med en sylindervinkel på så lite som 15 grader. Til sammenlikning har konvensjonelle V-motorer ofte sylindervinkler – vinkelen mellom de to syliderrekkene – på 60, eller sågar 90 grader.

Kompakte

Den kanskje største fordelen med V-motorer er at de er mer kompakte enn tradisjonelle rekkemotorer. Ulempen er imidlertid at en V-motor er noe mer komplisert i sin konstruksjon, for eksempel har en V-motor et dobbelt sett med kamaksler.

Motoren i Seat Toledo V5 er kortere enn hva en konvensjonell femsylindret motor er, og det er nok grunnen til at Volkswagen har utviklet denne motoren. For på Seat Toledo ville det ikke vært plass til en tverrstilt femsylindret motor.

Rask

V5-motoren i Toledo yter 170 hestekrefter og har 225 newtonmeter dreiemoment ved 3.500 omdreininger i minuttet. Det gjør at Toledo V5 er sportslig, så vel som komfortabel ved langkjøring. Med 170 hester under panseret, et kompetent understell og sportsseter, blir hver en sving til en hyggelig opplevelse. Samtidig er motoren i Toledo V5 med på å gjøre kjøreturen til en komfortabel opplevelse. Du har alltid krefter nok, og bakker forserer du enkelt uten å måtte gire for mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rask er Toledo V5 også. 0 til 100 kilometer i timen går unna på 8,6 sekunder, mens toppfarten er respektable 225 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til behagelige 0,86 liter per mil – selv om vi greide nærmere 0,75 ved ekstremt forsiktig langkjøring.

Forutsigbare kjøreegenskaper

Motor og kjøreegenskaper

Seat Toledo V5 deler plattform med Volkswagen Golf og Skoda Octavia. Det borger for sikre og forutsigbare kjøreegenskaper. Dramatisk blir det sjeldent bak rattet i Toledo. Selv ved alvorlig provokasjon forblir Toledo forutsigbar og lett kontrollerbar, for stor hastighet inn i en sving kvitteres med understyring.

Tilbakemeldingene fra styring så vel som fra understellet er nemlig brukbart i Toledo – selv om vi har kjørt biler som gir klarere tilbakemeldinger enn hva Toledo greier å formidle.

Morsom og underholdende, javel – men er Toledo V5 komfortabel? Mer om det finner du her.