Motor og kjøreegenskaper

Turbomotoren som sitter i testbilen er kanskje den motoren som passer A4 best, både med tanke på prislapp og kjøreegenskaper.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren kjenner vi godt fra før. Den dukker opp på tvers av merker og modeller i hele Volkswagen-systemet. Audi bruker motoren i både A3, A4, A6 og TT. I tillegg finnes den også i VW Passat, VW Golf, Skoda Octavia og Seat Ibiza Cupra.

Flat kurve

Takket være lavtrykksturboen er dreiemomentet like høyt fra 1.750 til 4.600 omdreininger i minuttet. Motoren føles likevel sterk og kvikk helt opp til rødmerkingen. Den viktigste egenskapen er imidlertid at motoren trekker godt over et bredt register. Det er for så vidt opp til deg hvilket gir du skal bruke ved en forbikjøring.

Ideell for A4

150 hestekrefter skremmer ikke vannet av noen, men motoren er kvikk nok. Toppeffekten oppnås ved 5.800 omdreininger og er egentlig mer enn nok for bilen. Neste alternativ på bensinsiden er en 220-hesters V6 motor, og dette er et veldig langt hopp for de som synes 150 hester er litt for lite. Det er underlig at ikke A4 finnes med en kraftigere variant av 1.8-literen. Den finnes jo i andre biler med 156 (Seat Ibiza), 180 (Seat Leon, Audi TT), 210 (Audi S3) og 225 hestekrefter (Audi TT). V6-eren koster hele 210.000 kroner mer enn 1.8-literen. Audi bør derfor etter vårt syn komme med påfyll også for A4.

Glimrende med manuell

A4 finnes med tre forskjellige girkasser. Vi hadde manuelt gir, men det finnes også automatgir med tiptronic-funksjon og Multitronic (trinnløs variabel girkasse). Multitronic finnes ikke i kombinasjon med quattro, men du kan få automatgir koblet til quattro. Vi savnet for så vidt ingen av delene, men kunne godt tenke oss at kulen på girspaken satt bedre fast. Vi klarte å dra den av flere ganger. I gamle dager var girkuler skrudd på plass. På A4 er den festet med klips og sitter ikke godt nok. Ellers går sjaltingen greit og du kan kose deg med girkassa når du kjører aktivt på svingete veier.

Skikkelig firehjulsdrift

Skal du kjøpe Audi quattro, er det særlig én ting du bør passe på. A4, A6 og A8 har Torsen-differensial, et permanent firehjulstrekksystem som i utgangspunktet trekker likt på alle hjul. Disse har motoren montert på langs. I motsetning har A3 og TT motoren på tvers, og disse har en Haldex-kobling som tilfører effekt på bakhjulene kun når det trengs. Det virker med andre ord på en helt annen måte.

Firehjulstrekket som benytter seg Torsen-differensialen utmerker seg med svært godt fremkommelighet og kjøreegenskapene blir merkbart forbedret i motsetning til en A4 med forhjulsdrift. Effekttapet er også minimalt og er ikke noe argument for å droppe firehjulstrekket.

Nøytral og velbalansert

Veldig mange biler er plagsomt understyrte. Hvis du skulle komme for fort inn i en sving, glipper grepet på forhjulene, og du er godt i gang med å lage grøftefyll av bilen din. A4 quattro er ikke slik. Går det litt for fort legger den rumpa pent ut til siden og det er lett å balansere gjennom svingene. Styrefølelsen er god, og A4 er en enkel bil å håndtere. Dempere og hjuloppheng, som er helt nytt på denne modellen, gjør en god jobb. Selv kraftig telehiv klarte ikke bringe bilen ut av kontroll.

ESP er standard

På testturen fikk ESP-funksjonen hvile mesteparten av tiden, men med ESP aktivert forsvinner alle tendenser til rampete oppførsel samt store deler av kjøregleden. Fra nå av er ESP standard på alle Audi-modeller og innbefatter antispinn (ASR), elektronisk differensialbrems (EDS) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD).

Les videre om plass og komfort på denne lenken.