Motor og kjøreegenskaper

Under Octavia 4x4 Turbo-panseret finner vi en av verdens mest utbredte turbo-motorer. Vi forstår godt at Skoda har tatt i bruk Volkswagen-konsernets sportslige arbeidshest.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den 1,8 liter store turbomatede motoren er nemlig blant de mest fleksible motorene på markedet. Årsaken til at motoren er så fleksibel er å finne i lavtrykksturboen. Den sørger for at maksimalt dreiemoment, 210 Nm, er på plass allerede ved 1.750 o/min. Når dette kraftige bunndraget kombineres med turtallsvillighet - 150 hestekrefter ved 5.700 o/min - blir resultatet en fleksibilitet som overgår både det ordinære bensinmotorer og dieselmotorer kan by på.

Alltid kraft

I praksis betyr disse tallene at du har krefter og effekt tilgjengelig i hele turtallsregisteret. For eksempel er motoren kraftig nok til at den ikke protesterer hvis du legger inn tredjegiret allerede i 45 kilometer i timen. På lukket område vil du kunne finne ut at det samme tredjegiret blir med deg helt opp til 150 kilometer i timen.

9,3 sekunder

Vi hadde selvsagt ikke hatt noe i mot om Skoda hadde valgt å ta ut 30 hestekrefter mer fra motoren, slik Seat har valgt å gjøre i sportsutgaven av Seat Leon. Fordi Skoda Octavia 4x4 Turbo har mulighet for drift på begge akslinger forsvinner nemlig en del av kreftene før de når asfalten. Når det er sagt, skal det sies at bilen er rask nok til for de flestes behov. 0-100 går tross alt unna på 9,3 sekunder. Og motoren gir seg ikke før bilen har passert drøye 200 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan kjøres hardt

Skyvet i de tre første girene er upåklagelig. Det begynner å bli moro allerede når du passerer 2.000 o/min og hvis du er av den sportslige typen, er det ingen ting i veien for å presse nåla til rødmerkingen ved 6.500 o/min. Men hvis du ønsker å utnytte motorens potensiale optimalt, bør du sjalte ved omlag 5.500 o/min, og spille på det kraftige dreiemomentet.

Rask respons

Motor og kjøreegenskaper

Turbo-motorer har tradisjonelt vært belemret med en viss forsinkelse, men vi fant intet å utsette på gassreponsen. Den er brukbar helt fra 2.000 o/min, og blir virkelig kvikk når du passerer 3.500 omdreininger. Når du tester ut gassresponsen vil du også finne ut at bilen er velsignet med en stram og fin drivlinje.

Som en kuriositet vil vi også nevne det herlige turbohvinet, som du kan nyte både når du går på og av gasspedalen. Denne inspirerende lyden er dessverre isolert bort i de fleste Volkswagen- og Audi-modeller.

Tørst

Som du sikkert forstår, har vi lite å utsette på denne motoren. Det må imidlertid nevnes at motoren er relativt tørst. Vi målte et forbruk på 1,23 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som etter vårt syn er i meste laget. Men til bilens forsvar skal det nevnes at bilen er relativt stor og at vekten fra firehjulsdriften nødvendigvis vil bidra til økt forbruk. Hvis vi skal være litt pirkete, kan vi også nevne at motoren høres ut som en sur diesel ved oppstart.

Upresis girkasse

Girkassen lever ikke helt opp til den herlige motoren. Girkulen er riktignok tøff, med symbolene "4x4" i rød skrift, men selve girkassen kunne med fordel vært mer presis. Girkassen føles nemlig løs og slarkete og spaken kan beveges uvant mye når den står i gir. En simpel girmansjett er med på å trekke helthetsinntrykket ned. På den annen side skal det nevnes at girspaken har en god plassering og at vi aldri opplevde problemer med å få spaken i gir.

Kobles inn ved behov

Bilen er som nevnt firehjulsdrevet, men det betyr ikke at bilen har drift på alle hjul til enhver tid. Bakhjulene kobles kun inn når det er bruk for dem, det vil si når det oppstår hastighetsforskjell mellom for- og bakhjulene. I praksis er det jo kun i slike situasjoner de fleste av oss faktisk har bruk for firehjulsdrift.

Du vil imidlertid også merke at bilen har drift på alle hjul ved hard kjøring i sving. Vi har lovprist motoren, og vi ser ingen grunn til å gi bilen mindre ros for sine kjøreegenskaper.

Usedvanlig nøytral

Bilen er i utgangspunktet understyrt, og minner i den forstand om forhjulsdrevne biler. Det er først når du pisker bilen virkelig hardt, at den skiller seg markant fra sine forhjulsdrevne slektninger. Når bilen presses, blir nemlig bakhjulene med på leken, noe som er med på å utligne understyringen. Dermed blir bilen svært nøytral, uten at vi opplevde antydning til uønsket bakhjulssladd. Octavia 4x4 har med andre ord en svært udramatisk og trygg oppførsel.

Til nå har vi snakket om hvordan bilen opptrer uten at du ber om hjelp fra det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP). Kobler du inn ESPen, blir bilen snill som et nyfødt lam.

Behagelige dempere

Motor og kjøreegenskaper

Dempere og fjæringer er også bedre enn gjennomsnittet, og passerer både hull og smådumper uten at du merker særlig mye til dem. Også kommunale veier med preg av telehiv takles uten sjenerende duving som konsekvens. Bilen har relativt høy bakkeklaring og takler derfor byens fartsdumper uten å produsere plagsomme skrapelyder.

Styringen er av den komfortable typen, og kunne etter vår smak gjerne vært mer direkte. Vi ville også satt pris på en bedre følelse med hva forhjulene foretar seg.

Kraftige bremser

En bil med en så kraftig motor, har selvsagt skivebremser også på bakhjulene. Og vi var godt fornøyd med bremsene, som opererer svært nær låsing, noe som resulterer i korte bremsestrekninger.

Bremseteknologien har gått gjennom en voldsom utvikling de siste årene, noe som har medført at vi har blitt usedvanlig bortskjemte. Vi tester stadig biler som opptrer så stabilt ved nødbremsing at du i praksis kan slippe rattet uten at bilen viker en tomme sideveis. Vår Skoda hadde en ørliten tendens til å ønske seg til venstre hver gang vi sto på pedalen og får derfor ikke toppkarakter. Vi kunne også ønsket oss mindre avstand i dybde mellom gass- og bremsepedal.

En herlig motor og glimrende kjøreegenskaper. Her er det vel bare å løpe av gårde og kjøpe? Nei, først bør du lese artikkelen "Plass og komfort".