Motor og kjøreegenskaper

Å gire blir nesten som en besettelse. Selv om du ikke trenger å skifte gir, girer du når du sitter bak rattet på Alfa Romeo Sportwagon Selespeed – og skulle det være noen svinger i nærheten er kjøregleden komplett.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi fant veier man knapt skulle tro eksisterte, med lite trafikk, mye skog og krokete som krøtterstier. Veier som passer Alfa Romeo Sportwagon Selespeed som hånd i hanske, veier hvor vi virkelig kunne utforske bilens kjøreegenskaper – og ikke minst 2-literen med 155 hester som bare leveres sammen med girsystemet Selespeed her hjemme.

Smilet blir bredt

Det er nemlig på tide å rydde enhver tvil av veien, Alfa Romeo Sportwagon Selespeed trives på veier langt borte fra folk. Den trives når svingene kommer tett, og den trives når den merker at sjåføren vil noe mer en blott transporteres fra A til B.

Når svingene kommer tett våkner nemlig Sportwagon til liv. Styringen formidler nøyaktig og delikat hjulenes forhold til vegbanen, og bilen gir tidlige – og klare – signaler dersom du er i ferd med å bryte grensene. Rampete blir den aldri. Høye hastigheter kvitteres med kontant understyring – men er lett å hente inn. Forutsigbar er bilen også, og hekken byr ikke opp til dans med mindre du frister den ved hjelp av brutale provoseringer.

Mellomgass

Rattet i Alfa Romeo Sportwagon Selespeed brukes imidlertid til mer enn å styre bilen. På innsiden av rattringen, oppå rattets eiker, sitter det nemlig to knapper. Trykk på dem og bilen girer, uvant de første kilometerne – moro resten av veien. Spesielt underholdende er det når bilen gir mellomgass ved nedgiring. Ulempen med systemet er imidlertid at girskiftene skjer relativt langsomt, du girer nemlig raskere med en vanlig manuell girkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

”CITY” malplassert i byen

I byen har dessuten girkassen i Selespeed en automatfunksjon, ”CITY”. Den fungerer stort sett utmerket, selv om girvalget av og til ikke passer helt til de rådende trafikkforhold. Særlig tydelig ble det ved lave hastigheter i andregir, for ved flere anledninger nektet kassen å gire ned til første. Resultatet ble treg akselerasjon, og at fremdriften nesten stoppet opp når bilen endelig bestemte seg for å skifte gir. Da har du imidlertid tråkket pedalen langt ned i teppegulvet, og spinner av gårde som den reneste råkjører. Ved flere anledninger følte vi oss mer komfortabel med å gire enn å la automatikken overta i byen.

Mer enn nok motor

Motor og kjøreegenskaper

Foran torpedoveggen i Sportwagon hviler det 155 hestekrefter og et dreiemoment på 187 Nm ved 2.800 omdreininger i minuttet. Det holder til at bilen når 100 kilometer i timen fra stillestående på 8,8 sekunder og har en toppfart på 216 kilometer i timen. Etter vårt syn er dette den beste motoren i Alfa Romeo sin 156-serie. Grunnen til det er at motoren er sterk på lave turtall samtidig som den også trives når turtelleren beveger seg opp på et nivå hvor motorelektronikken setter turtallsperren i beredskap.

Ved aktiv kjøring må du imidlertid belage deg på å yte et visst bidrag til statskassen, så vel som du trekker din solide andel av norsk sokkel i Nordsjøen. Vi målte nemlig forbruket ved blandet kjøring til å være 0,97 liter per mil.

Moro med Alfa

Nydelig motor, sportslige kjøreegenskaper og en morsom girkasse – så lenge du ikke bruker ”CITY-funksjonen” i byen – kjennetegner Alfa Romeo Sportwagen Selespeed. Men bilkjøp handler om mer enn egenskaper på veien. Hvordan det står til med plassen i Sportwagon kan du lese mer om her.