Motor og kjøreegenskaper

Mercedes E280 4Matic har 204 hestekrefter, og veier 1.810 kilo. Likevel er den overraskende agil.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Foran torpedoveggen hviler en V6 motor med 2,8-liters slagvolum, 204 hestekrefter og 270 newtonmeter med dreiemoment. Likevel er ikke E280 4Matic noen rakett.

Gavner oljefondet

Sannheten er nemlig at bilen nok bør ha såpass til motor for at den skal ha det lille overskuddet som kreves i denne klassen. Ikke bare veier bilen sine 1.810 kilo, den har også firehjulstrekk. Derfor tar det 10,2 sekunder før speedometernålen passerer merket for 100 kilometer i timen fra stillestående.

Dessverre fordrer utstrakt bruk av kreftene også en utstrakt bruk av fossile brennstoffer, ved normal landeveiskjøring er imidlertid bildet noe annerledes –1,08 liter per mil kan forsvares med tanke på motorisering, det faktum at bilen veier 1.810 kilo og har firehjulsdrift.

Glem hjulspinn

Mercedes E280 4Matic har firehjulsdrift. Fordelingen er 36 prosent foran og 65 prosent bak, men elektronikk sørger for å fordele drivkreftene til de hjulene som har best grep dersom bilen skulle begynne å spinne. Resultatet er fenomenal traksjon. Selv på løs snø greier firehjulsdriften på bilen å plante kreftene i bakken, og sammen med anti-spinn, setter den seg i bevegelse nærmest uten hjulspinn selv om du planter gasspedalen i Mercedesens myke teppe.

Ingen røyk uten ild

Ulempen er naturligvis at antispinn og firehjulsdrift har en tendens til å maskere hvor glatt det er under hjulene. Overraskelsen kan derfor bli stor når 1.810 kilo Mercedes-Benz skal bremses opp …

På tørr vei biter imidlertid bremsene på E280 4Matic godt fra seg, men vi opplevde tendenser til varmgang og bremsefading på veien ned fra Gaustadblikk til Rjukan. Faktisk røykla vi et større område i en simulert panikkbrems. Noe betryggende syn var det ikke å se røyken som sev ut under skjermene, nesten som om det var fyr i bremsene.

Som en pil

Ute på veien imponerer imidlertid E280 4Matic. Den er lettkjørt, retningsstabil og har gode kjøreegenskaper. Riktignok er ikke den 1.820 kilos tunge bilen noen gokart, men dens masse tatt i betraktning er den agil. Vi kunne imidlertid ønsket oss noe bedre tilbakemeldinger fra styringen. Likevel er det lett å se når grensene er i ferd med å overskrides. For når verden begynner å dreies om sin vertikale akse begynner også veigrepet å ta slutt. Likevel, forutsigbar er den store Mercedesen – og har du utspilt din kjøreferdighet overtar ESP (elektronisk stabilitetsprogram) og sørger for at du likevel kommer deg trygt gjennom svingen.

Trygge og gode kjøreegenskaper, men ikke spesielt underholdende. Det er fasiten etter nær 1.000 kilometer med stjerne på panseret. Da gjenstår konkurrentene.