Motor og kjøreegenskaper

Det er gøy å svinge med den nye Laguna ll. Bilen trives når det går unna, og balanserer sporty gjennom svingene. Det føles faktisk rart i en bil som rent praktisk er innrettet mot komfort.

Svingene blir en fornøyelse blant annet fordi det sitter spreke dekk på Laguna ll. 205/55R16 gir godt veigrep som understellet ikke har problemer med følge opp. Men dekkene stjeler komfort.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Komfortabel motor

Du trenger ikke å bruke girspaken mye ved landeveiskjøring i Laguna ll med 1,8 16V motoren som satt i testbilen. 1.8 literen er fleksibel, og den er sterk nok til å være komfortabel. Ytelsene på denne innsprøytningsmotoren er 123 hestekrefter tatt ut ved 5.750 o/min, og 170 Nm ved 3.750 o/min.
Denne motorkarakteristikken passer den 1280 kilo tunge bilen godt. Du trenger ikke rase to gir ned for å foreta en forbikjøring, og under sportslig kjøring oppfører motoren seg behagelig selv om turtelleren aldri er under 4.000 o/min.

Ikke tørst

Med en så fleksibel bensinmotor er det vel bare forbruk av drivstoff igjen som argument for å kjøpe dieselmotor. På blandet kjøring målte vi ett forbruk på 0,75 liter per mil i snitt, og på langtur var vi under 0,7 liter uten å streve for å få det til. Det er bra.

Går deg aldri vill

Det er lett å skifte gir i denne bilen. Girkassen er presis, lettbrukt og godt tilpasset bilen. Det er aldri tvil om veien til neste gir, og girspaken er god å bruke. Girkassen understreker det komfortable med bilen, og er ikke spesielt sportslig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjelper til

Det er mange gode hjelpere på plass i denne bilen. Elektronisk stabilitetskontroll (ESP, ekstrautstyr kr. 7.900 inkludert antispinn) sørger for veigrep gjennom svingen. Litt irriterende er det riktignok at kutt i motorkraften kommer brått, og i tilfeller der en strengt tatt ikke har behov for assistanse for å holde bilen på veien. ABS-bremsene i denne bilen suppleres med elektronisk bremsekraftfordeling.
En god sikkerhetsdetalj i denne bilen er at ved brå oppremsing (les panikkbremsing) hjelper bilen til med å få til full bremsekraft. Det merker du ved at pedalen får hjelp av andre enn deg selv til å presses mot gulvet. Samtidig går nødblinklyset på når bilen nærmer seg stillestående, for så å slå seg av hvis bilen akselerer igjen.
En mer kuriøs sikkerhetsdetalj, men fornuftig nok, er sensorene som overvåker trykket i dekkene. Blir trykket for lavt blir du varslet.

Motor og kjøreegenskaper

Fin balanse

Når det er svinger i veien er det er det gøy bak rattet i Laguna ll. Veigrepet er godt, bilen gir tydelige signaler og bilen gir inntrykk av å trives. Utgangspunktet for slike egenskaper er et velbygget understell. Det siste lille ekstra, det som gjør at du presser på litt ekstra, er kontakten og grepet dekkene gir.

Dekkene gir og tar

Dekkene på det utstyrsnivået vi har kjørt er sportslige på 16 tommers aluminiumsfelger. De preger bilen. Gode sving- og bremseegenskaper går på bekostning av komforten. Ujevnheter merkes godt, og på landeveien sender stive dekkvegger deg fra side til side i hjulsporene.
Etter mange mil bak rattet ville vi nok prioritert annerledes i valg av dekk. Bilen er innrettet mot komfort, og da bør hele bilen være det – også dekkene.

Konklusjon og konkurrenter