Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Kia Rio føles gammelmodig, men den er sterk for størrelsen. Styrken gjør at den passer godt i jobben den er satt til; bringe bilen opp i marsjfart og holde den der. I marsjfart er nemlig Rio en god bil å kjøre.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Behagelig støynivå preger riksvei-kjøring med denne bilen. Moderat vindstøy og god motordemping sørger for det. Det er først når bilen presses at svakhetene dukker opp.

Høylydte forbikjøringer

Den 1,3-liter store motoren yter 75 hestekrefter ved 5.500 o/min. Det innebærer at den litt over ett tonn tunge bilen av og til må presses litt opp mot dette turtallsområdet for å kunne foreta forbikjøringer. Lyden fra motoren blir påtrengende allerede fra 3.500 omdreininger.

Bensinforbruket er blant de høyeste i klassen, men forskjellene er små. Vi brukte 0,73 liter per mil i snitt under testkjøringen, og det er greit for en bil i denne klassen.

Hvor er jeg nå?

Girkassen er upresis. Det er lang vei mellom girene, og veien er ofte vanskelig å finne. Raske girskift blir vrient, og med såpass liten motor er man ofte avhengig av å kunne skifte gir raskt.
Motor og girutveksling passer godt sammen, også her gjelder det at når farten er etablert er komforten god fordi motoren er forholdsvis sterk i det turtallsområdet man befinner seg i over tid.

Komfortabel, men upresis

Styring, bremser og fjæring understreker det komfortable i bilen. Presses den aldri så lite sier den raskt ifra. Styringen føles upresis i svingkjøring, og bremsene er ikke lette å dosere. Bremsene krever uforholdsmessig mye pedalkraft for å oppnå full effekt, mer kraft enn det føles naturlig å bruke på en pedal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjæringen er komfortabel over større ujevnheter, men kommer ujevnhetene tett mister bilen veigrepet. Understellet føles spinkelt, men kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare.

Konklusjon og konkurrenter